vrijdag 20 september 2013

Vatbaar

De laatste jaren heb ik mogen ervaren, wat bij topsporters al jaren bekend is: er is een verband tussen in vorm zijn en vatbaar zijn voor verkoudheid en griep. Niet dat ik mezelf als topsporter ga afficheren. Ik ben gezegend met een bovenmatig duur- en doorzettingsvermogen, maar daar houdt het verder ook mee op.
De laatste jaren heeft mijn gewicht geschommeld tussen 66 en 70 kilo. Ik heb in die jaren ervaren, dat ik fitter ben naarmate ik minder weeg, maar ook dat ik in die periodes vatbaarder ben. De verklaring is heel simpel. Hoe minder je weegt, hoe minder vet je hebt. En laten in het vet nou net die stoffen opgeslagen zitten, die zorgen voor meer weerstand tegen ziektes.

Momenteel ben ik, na de fietsvakantie, 67 kg en gezien de 1.12.45 bij de Bosloop behoorlijk fit te noemen. Maar helaas dus ook vatbaar. Gisteren voelde ik een flinke verkoudheid opkomen. Met infludo en om 9 uur naar bed probeer ik de verkoudheid zo snel mogelijk indammen, want morgen staat de Halve marathon van Katwijk op het programma. Vorig jaar had ik aan de vooravond van de zwaarste halve marathon van Nederland last van dezelfde kwaal. Ook in de aanloop naar de 1000 rondjes van Leiden was ik niet geheel okselfris.
Desondanks kwam ik meestal toch tot goede prestaties. Paradoxaal genoeg, doordat je in zulke omstandigheden vaak rustiger begint en dan aan het eind nog was "over" hebt.

Het is een ongezocht bijkomend voordeel.

Maar eerlijk gezegd ben ik liever gevat dan vatbaar!

Geen opmerkingen: