zaterdag 28 december 2013

Laatste zaterdag in KadR

Vanmorgen was mijn laatste uitleendienst in de bibliotheek van Katwijk aan den Rijn. De meest energiezuinige bibliotheek van Nederland sluit op Oudejaarsdag definitief haar deuren.

Het was een weemoedige zaterdagmorgen. Het was lekker loperig in het filiaal, dat in onze bibliotheek de afkorting KadR had meegekregen. Er waren veel bekende gezichten onder de klanten, die op deze zonnige zaterdag naar Fresiastraat 20 waren toegekomen.
Sommige klanten ken ik dan ook al bijna 29 jaar. Komend jaar kan ik trouwens zeggen, dat ik mijn halve leven bij de Katwijkse bibliotheek werk. Daarvan ben ik ruim 20 jaar filiaalhoofd geweest van KadR.
Ik ben begonnen bij de bibliotheek in Katwijk op 1 februari 1985. Een bijzondere dag. Op diezelfde dag verhuisden we van Witte Rozenstraat 58a naar Dahliastraat 14a. Maar het was ook dag, dat de winter voor de tweede keer inviel, na een flinke vorstperiode in de eerste helft van januari. Mijn moeder vierde haar 73e verjaardag. Ik wilde 's avonds naar Nieuw-Vennep met de trein, maar helaas, de treinen reden niet. De NS houdt de traditie in ieder geval in ere....

Het was het begin van de fameuze vorstperiode, die zou leiden tot de eerste Elfstedentocht in 22 jaar. Heel even heb ik met de gedachte gespeeld om me in te schrijven, maar daar 1985 een jaar was met een enorm hoge werkloosheid en de banen in de bibliotheek niet bepaald voor het oprapen lagen, wilde ik het risico niet lopen. Ik was in die tijd kostwinner en zat nog in mijn proefperiode. Ik gaf uiteraard mijn gezin de voorrang.

Maar ik zal heel eerlijk zijn: ik keek met pijn in mijn hart naar deze beelden, ook al wist ik diep in mijn hart, dat ik met 75 km schaatsen bij de Molentocht als langste afstand nog niets te zoeken had in Fryslân.

Geen opmerkingen: