zaterdag 18 maart 2017

Morsetekens

Vanmorgen kon ik gewoon traplopen, ondanks dat ik de 200 kilometer schaatsen van de Bert Grotenhuis Bokaal toch in de benen had zitten. Kennelijk was het rustig rijden van gisteren zo slecht nog niet. Ondanks dat ik geen cafeïnedrank genomen had om de vetverbranding op gang te brengen, had ik geen inzinking gehad.
Vanmorgen ging ik op de fiets boodschappen doen met mijn vrouw. Nu is een ketting zo sterk als de zwakste schakel. Er bleek een schakel half door was gesleten. Vroeger of later zou de fietsketting breken.

Na samen boodschappen gedaan te hebben, bracht ik de fiets naar Van Vliet. Daar kreeg ik te horen, dat dit kwam van de pekel, waar tegenwoordig een of ander chemisch goedje aan wordt toegevoegd, dat funest is voor fietsen.
's Middags reden we samen naar de Lokhorstkerk, waar we een repetitie hadden van de Leidse Koorprojecten. Bij binnenkomst kreeg ik van Gerard Telkamp een presentexemplaar van "Morsetekens".

Ik had namelijk de tekst aangeleverd over de in het Morskwartier gelegen Leidse IJshal.
Daarna gingen we aan de slag met een soort morsetekens: de muzieknoten. Dirigent Wim de Ru liet ons vandaag beginnen met "Gloria all'Egitto" uit de "Aida" van Giuseppe Verdi.

Voor de bassen was het hard werken. Er waren namelijk maar 8 bassen aanwezig. Desondanks sloegen we ons er aardig doorheen.

Voor de pauze namen we "Brindisi" van Verdi een keer door.

Na de thee pakten we "Messa di Gloria" van Gioachino Rossini weer ter hand. We begonnen met het slotdeel van "Cum Spiritu Sancto".

Het sluitstuk van deze middag was onze kennismaking met het "Gloria" uit de "Messa di Gloria". Op zich is het niet zo'n moeilijk stuk. Het lastigste was het invallen na de langere pauzes werden. Dit zorgde ervoor, dat de invalbeurten soms solopartijen van koorleden werden.

Wim bracht op humoristische wijze de oplossing voor deze door de componist niet bedoelde creativiteit: "Het is de taak van de dirigent om na langere pauzes aan te geven, wanneer je in moet vallen."

Na deze hint ging het een stuk beter.

Geen opmerkingen: