dinsdag 3 juli 2018

Kwallenzee

In zomerse omstandigheden zou ik gisterenavond de strandtraining geven voor de IJVL. Normaal gesproken willen we na afloop bij warm weer nog wel eens een duik nemen in het zilte nat. Via de site van de NOS waren we echter gewaarschuwd voor veel kwallen.
Daar was geen woord van gelogen. Daar ik al heel wat jaren op het strand kom, meen ik over enig vergelijkingsmateriaal te beschikken. Maar dit sloeg echt alles. Het stand langs de vloedlijn was bezaaid met kwallen.
Bij het inlopen kwam ik bij de kruispassen voorwaarts op een kwal terecht en gleed toen weg. Een zelfde ervaring hadden de andere deelnemers aan de droogtraining.
We waren maar met een klein groepje. Door kwetsuren, vakanties en andere verplichtingen waren we maar met zijn vieren. Daar Gera van Duijvenvoorde, Annerieke van der Beek en Sebastiaan Scargo alledrie goede lopers zijn, besloot ik het trainingsschema om te gooien. We zouden naar Noordwijk gaan lopen.
Met de wind tegen liepen we naar Huis ter Duin, waardoor we lichtelijk gezandstraald werden. Onderweg deden we 1 minuut statisch zitten en 40 schaatsstappen. Aan de schaatsstappen van Sebastiaan kun je zien, dat hij over een heel goede schaatstechniek beschikt. In een klein groepje kun je de anderen goed observeren.
Met een tweetal korte series bochtstappen in de buurt van Huis ter Duin markeerde deze oefeningen het keerpunt van de strandtraining.
Via het schelpenpad langs het fietspad liepen we door de duinen terug naar Katwijk, waar we nog wat gingen drinken bij "Het Wantveld". Terwijl ik met Hen van den Haak op het terras van deze strandtent zat, doken Gera en Annerieke toch in de Noordzee. Deze bikkels zwommen tussen honderden kwallen door.
Nederland ligt al heel lang aan de Waddenzee, maar sinds kort ook aan de Kwallenzee.

Geen opmerkingen: