dinsdag 16 oktober 2018

Transportbedrijf Breed

Sinds 1 oktober heb ik op dinsdagmiddag een andere taak op mijn werk. Ik rij 's middags langs de 20 scholen, die in de gemeente Katwijk zijn aangesloten bij de Bibliotheek op School. Dan wissel ik de kratjes met boeken.

Dit houdt wel in, dat ik eerder moet beginnen. Ver na schooltijd kom je immers de school niet meer binnen. Zodoende moet ik om 12 uur 's middags beginnen.
Derhalve vertrek ik 's ochtends met 3 tassen naar de Vondellaan, waar ik met de "Krasse knarren" de gebruikelijke 125 rondjes rijd in de Leidse IJshal.
Ondanks het mooie weer was de opkomst net als vorige week 20 man, dus ik ga niet klagen. Ik weet, dat er diverse schaatsers tot 1 november nog tochten rijden  vanaf "Swift". De opkomst zal vanaf die datum dus hoger worden.
Het ijs was ondanks de hoge temperaturen goed hard met af en toe een klein richeltje van aangevroren condensdruppels. Wie ons wil betitelen als tuig van de richel: vandaag kan ik u niet tegenspreken.
Voor de rest was het een doorsneetraining. Er stond geen emmer op het ijs voor een onverhoedse slalomproef voor senioren.
De aanwijzing van Edwin Minnee en Hans van der Plas, dat ik de linkervoet in de bocht te schuin inzette, klopte helemaal. Toen ik zaterdag even op Hans Boers moest wachten voor de loop door "De Horsten", oefende ik heel bewust de bochtstap. Tot mijn verbazing kantelde ik bij deze korte droogtraining mijn linkerbeen ook!
Ik had het dus fout geautomatiseerd. En iedere tainer weet, dat het moeilijker is om iets af te leren dan iets aan te leren.....
Na me gedoucht te hebben begaf ik me naar de kantine van de IJshal voor de altijd gezellige evaluatie van de training, voordat ik voor de zoveelste keer deze herfst in zomerse temperaturen naar Katwijk fietste.
Daar begon ik aan mijn inmiddels vertrouwde rondje langs 20 scholen. Ondanks dat mijn vader in 1934 transportbedrijf Breed heeft opgericht in Nieuw-Vennep, had ik in mijn jeugd weinig belangstelling voor vrachtwagens.
Mijn rijbewijs heb ik pas gehaald, toen ik 35 was. Ik had toen niet kunnen bevroeden, dat ik als 63-jarige nog eens als vaste taak chauffeurstaken zou krijgen. Doordat ik met 3 tassen naar de IJshal, de bibliotheek en weer naar huis fiets, is er op dinsdag helemaal sprake van Transportbedrijf Breed.

Bert Breed zal het vanuit de hemel met een glimlach aanschouwen.

Geen opmerkingen: