donderdag 1 november 2018

Berltsumer striid

Afgelopen week werd ik door een klant in de bibliotheek aangeschoten met de vraag, of ik wist, dat er in Fryslân ooit een twaalfde stad was geweest. Dat was mij onbekend.
Ik vroeg: "Welke plaats was dat?"
Als antwoord kreeg ik te horen: "Berlikum."
Die plek kwam mij akelig bekend voor. In 1996 vonden Gerard Günthardt en ik daar ons Waterloo bij de Elfstedentocht, die wij op eigen houtje probeerden uit te rijden.
Berlikum zou in de Middeleeuwen stadsrechten hebben gehad, die men later weer zou zijn kwijtgeraakt.
Voor bijzonderheden over de Friese geschiedenis en cultuur raadpleeg ik vaak mijn trainingsmaten Bauke Dooper of Wierd Wagenmakers. Vanmorgen schaatste ik in de Leidse IJshal met laatstgenoemde en hij bevestigde het verhaal. Maar ik kreeg daarbij wel wat meer bijzonderheden te horen: "De meningen hierover lopen nogal uiteen. In het Fries noemen ze het meningsverschil over het bestaan van een twaalfde stad de "Berltsumer striid" naar de Friese naam Berltsum.
De culturele uitwisseling tussen Holland en Fryslân verliep bijzonder goed. Ik had voor Wierd een bijlage uit Trouw meegenomen met daarin een groot artikel over de componist Sytze Pruiksma, die getrouwd is met de zangeres Nynke Laverman.
De aarde draait iedere 24 uur om zijn as, wij draaiden met een peloton van 25 "Krasse knarren" 125  rondjes in piramidevorm op de 200-meterbaan aan de Vondellaan. Daarnaast reden er een kleine 10 losse schaatsers rond, dus het was gezellig druk.
In Fryslân mag de Berltsumer striid dan woeden, in Leiden gingen we het gevecht met onszelf aan met het vrij hoge tempo op het gladde ijs. Voor de rest was alles pais en vree.

Geen opmerkingen: