maandag 18 februari 2019

Zij had het door!

Vorige week had ik in de Leidse IJshal gehoord, dat je weer over de Rhijnhofweg kon fietsen, doordat het hek, dat de weg afsloot, aan gort was gereden. Vanmorgen nam ik de proef op de som en inderdaad, je kon ongehinderd doorfietsen.
Het zou voor mij het begin zijn van een dagje krachttraining. 's Ochtends zou ik de kratten met boeken in de filialen wisselen, 's middags in 20 scholen. Een van die scholen was de Christlijke Opleidingsschool.
De bibliotheek van deze school is gevestigd op de tweede verdieping van dit karakteristieke pand aan de Parklaan. Met een volle krat met boeken liep ik de marmeren trap op. Een van de leerkrachten liep gelijk met me op naar de bovenste verdieping.
"Je boft maar. Je traint je beenspieren, maar ook je armspieren en die van je rug en je buik."
"En ik krijg er nog voor betaald ook", vulde ik aan.
Onwillekeurig moest ik denken aan het boek "Keessie" van Jeroen Haarsma. Kees Verkerk zag op jonge leeftijd al in, dat je overal een training van kunt maken.
Dat doe ik ook! En die onderwijzeres, zij had het door!
Op de terugweg fietste ik wederom naar de Rhijnhofweg. Deze was vanavond echter wel degelijk afgesloten met een hek.
Derhalve: prijs de dag niet voor het avond is.

Geen opmerkingen: