zondag 27 november 2022

"Ik wil jullie anders leren kijken!"

Afgelopen donderdag ontving ik na de training van de "Krasse knarren" in de Leidse IJshal een uitnodiging van Wierd Wagenmakers voor een tentoonstelling van zijn werk in "Sijfhoff" aan de Douzastraat.

Uiteraard ging ik naar de opening toe. Ik kwam gelijk met Martin Langbroek en zijn vrouw aan. Ook Arthur van Winsen was van de partij net als Mart Moraal, zodat het aantal schaatsers vrij hoog te noemen was.

In plaats van de gebruikelijke toespraak werd Wierd geïnterviewd door journalist Maarten Baanders. Zo kon hij bij de schilderijen en etsen uitleggen, welke techniek hij had gebruikt en waarom.

Hij legde uit, hoe hij perspectief in zijn werk kreeg. 

De duinen met hun steeds veranderende natuur boden hem voldoende inspiratie om met houtskool onze "bergen" vast te leggen.

De Alpen zijn wat dat aangaat overweldigend. De mens is daar maar nietig.

De voormalige tekenleraar zei altijd: "Ik wil jullie niet goed leren tekenen. Ik wil jullie anders leren kijken!"

De Chinese filosoof Lao Tse zei feitelijk hetzelfde:  "Wat nodig is zijn niet steeds weer nieuwe bergen, maar steeds weer nieuwe ogen."
Uiteraard mocht beweging bij deze sportman in hart en nieren niet ontbreken. De ets "Regatta" stond hier model voor.


U heeft t/m zaterdag 17 december de tijd om de gratis tentoonstelling "Begane grond" te bezichtigen.

Daarvoor hoeft u niet hoog te klimmen....

Geen opmerkingen: