dinsdag 30 september 2014

Leren bewegen

Gisterenavond was de derde avond van de Schaats Instructiecursus van de IJVL in het clubgebouw van IJssport Leiderdorp. Voorafgaand aan deze cursusavond haalde ik vanaf mijn werk 9 bestelde exemplaren van het "Het complete schaatsboek voor jong en oud" van Huub Snoep en Pieter Bult op bij Boekhandel Van den Berg in Katwijk aan den Rijn.

Zelf voegde ik thuis nog eenzelfde aantal exemplaren van "Molen- en Merentocht" er aan toe, zodat ik met een flink zware fietstas naar Leiderdorp trapte.

De cursisten kregen beide boeken aan het eind van de avond, die als thema het "Leren bewegen" had. Centraal hierbij staan de zintuigen, die bij het leren schaatsen van belang zijn en met name de centrale rol van de hersenen, die de spieren en dus de beweging aansturen. De cirkel van constante feedback naar de hersenen wordt de sensomotorische cirkel genoemd.

Na de pauze werden de 9 cursisten ingedeeld in groepen van 3. De een moest de oefening uitvoeren, de tweede moest aanwijzingen geven en de derde moest rapporteren. Zo gingen de trio's aan de slag met een voetbal hooghouden, jongleren met 3 ballen en bierviltjes omhoog slaan vanaf de bar en die dan in de lucht opvangen.
Op deze manier kregen ze te maken met twee verschillende manieren van het aanleren van een beweging: vanuit de hele beweging van grof naar steeds verder verfijnen en omgekeerd vanuit vrij eenvoudige deeloefeningen naar steeds moeilijker oefenstof.
Per beweging en per leerling kan de aanpak verschillen. Je moet dus als trainer altijd in overweging nemen, welke oefening je aanbiedt met welk doel. Kortom, niet alleen de schaatsers, maar ook de trainers moeten hun hersens goed gaan gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten