woensdag 19 december 2018

Het Alphens keuzemenu

In het Leidsch Dagblad was te lezen, dat er op woensdag 16 januari in Alphen aan den Rijn een extra vergadering van de raadscommissie voor Sport is over de 6 opties, die het college van Burgemeester en Wethouders heeft verzonnen om de boel zo lang mogelijk te rekken, zodat Alphen aan den Rijn niet mee hoeft te betalen aan de 333-meterbaan in Leiden.
Het tijdrekken is met uiterste precisie gedaan: een week na de raadscommissie raadscommissie voor Sport in Leiden en een week voor de Gemeenteraadsvergadering in de Sleutelstad, waarin een definitieve beslissing valt: wordt het een 250-meterbaan of een 333-meter kunstijsbaan?
Het zal duidelijk zijn, dat de gemeente Leiden dan niet meer kan wachten op het besluit van Alphen aan den Rijn.
Wat voor opties staan er in het Alphens keuzemenu?
Het college werkt de volgende scenario's komende periode uit:
Bijdrage aan Leiden overeenkomstig verzoek van Leiden ad €683.000;
Bijdrage aan Leiden ad €683.000 waarbij 50% financiering door gemeente Alphen aan den Rijn, 25% middels sociale lening aan Alphense schaatsverenigingen en 25% door een achtergestelde lening van de Alphense schaatsverenigingen;
Bijdrage aan Leiden ad €683.000 waarbij 50% financiering door gemeente Alphen aan den Rijn en 50% financiering door Alphense schaatsverenigingen;
Subsidie voor de Alphense schaatsverenigingen voor busvervoer bijvoorbeeld naar de ijsbaan in Den Haag/Leiden;
Alphense tijdelijke 400-meter ijsbaan zoals de schaatsbaan in Rotterdam;
Alphense schaatsverenigingen meenemen in nieuw te ontwikkelen Sportvisie.
Vooral de laatste optie is de ultieme vorm van tijdrekken, want een paar regels verder is te lezen: Deze sportvisie wordt door uw raad vastgesteld en staat op de planning voor het derde kwartaal van 2019.
Het is duidelijk, wat de schaatsers uit de gemeente Alphen aan den Rijn willen: dat hun gemeente meebetaalt aan de nieuwe ijsbaan op een kilometer of 5 van de gemeentegrens, in welke vorm dan ook.
De schaatsers zitten niet te wachten op gesubsidieerd busvervoer naar Den Haag. Of ze nu in de bus in de file staan of in de auto, dat is lood om oud ijzer. Ze willen gewoon die 333-meterbaan vlak bij huis.
De tijdelijke 400-meterbaan kost 3,5 miljoen voor de aanschaf en daarna jaarlijks 8 ton, dus al meer dan het eenmalige bedrag, dat door Leiden aan Alphen is gevraagd.
En dat meenemen van de schaatsers in de te ontwikkelen Sportvisie is hen rechtstreeks leiden naar een wak.
Maar goed, een ding is duidelijk : als schaatser weet je, dat je met Nieuw Elan in het bestuur vooraf serieus genomen wordt en achteraf voel je, dat je zeer serieus genomen bent....

Geen opmerkingen: