vrijdag 15 februari 2013

Mini-Elfstedentochten

De ene dag is de andere niet. Vooral niet in het wisselvallige klimaat van Nederland. Waar ik vanmiddag met weer, dat meer aan de lente deed denken dan aan de winter naar huis fietste, was het gisteren totaal anders. Op weg naar mijn werk had ik bij de passage van het dooifront alle soorten neerslag op mijn hoofd gehad: sneeuw, natte sneeuw, hagel en regen.
Waar gestrooid was, waren de wegen en fietspaden goed begaanbaar, maar elders was het behoorlijk glad, met name op de stoep.

Zodoende ben ik gisterenmiddag een uur bezig geweest om voor de veiligheid van onze klanten het trottoir voor de bibliotheek vrij te maken van de aangekoekte laag van aangetrapte sneeuw en ijzel. Denk dus niet, dat ik een taakstraf had!
Alleen het idee al....
De schaatslessen vandaag waren ook bepaald geen straf. Het was vanmiddag alweer de laatste les voor de buitenschoolse sport. Als afsluiting hadden we een Mini-Elfstedentocht op de binnenbaan.

Om de 3 ronden mochten de kinderen een stempel halen.





Met rode konen van de inspanning reden zij hun rondjes, waarna zij aan het eind van de training, naast de volle stempelkaart, een certificaat van deelname aan deze door de gemeenten Leiden en Voorschoten georganiseerde schaatscursus.


De mooie foto's van de Mini-Elfstedentocht zijn gemaakt door Barbra Verbij, de moeder van Dirkje, één van de enthousiaste kinderen uit mijn trainingsgroep van de buitenschoolse sport.

Wie nog een professionele fotografe zoekt....
Dankzij een slimme ingeving van mij hadden de schaatstrainers en de dweiler het makkelijk. Het parcours op de binnenbaan bleef staan en de kinderen van de IJVL konden ook heel veel rondjes maken voor hun Mini-Elfstedentocht.
Om kwart over 6 ruimden we gezamenlijk alles weg, waarna Joost Wösten de hele groep nog een paar keer liet starten, voordat we de les afsloten met "Schipper mag ik overvaren".
Dat overvaren kon vandaag weer in de meeste ondiepe sloten, waar de twee cm ijs van gisterenmorgen goeddeels is weggesmolten. Maar wie weet: vanaf woensdag zien de weerkaarten er weer behoorlijk winters uit!

Voor een Elfstedentocht is het veel te laat in het seizoen, maar met een beetje geluk komen we wellicht toch nog even op natuurijs. Dan kunnen we daar onze Mini-Elfstedentocht rijden.

Geen opmerkingen: