maandag 28 september 2015

Rode maansverduistering

Het zal weinig Nederlanders ontgaan zijn, dat er afgelopen nacht een totale maansverduistering te zien zou zijn in ons land. Na eerder dit jaar al eens een gedeeltelijke zonsverduistering en een rode maan te hebben gezien, was dit in 2015 het derde bijzondere natuurverschijnsel aan het firmament.
Gisteren zaaide Weerplaza echter grote twijfel of dit daadwerkelijk te zien zou zijn.

Aanvankelijk waren wij van plan om de wekker te zetten, maar op grond van dit bericht zagen wij daar in eerste instantie maar vanaf. Daar kwam 's avonds nog eens een zeer ernstige reden bij. Een vriend van me heeft een herseninfarct gehad en ik was tot 11 uur in de weer om de rest van de vriendengroep te informeren.

We gingen dus zonder plannen om te gaan kijken naar bed. Maar soms is de natuur sterker dan je eigen plannen. Ik werd om kwart over 3 wakker, omdat ik naar de w.c. moest. Het schijnsel van de maan was zeer helder, al zag je aan de bovenzijde al wel een kleine sikkel eruit.
Hoe zacht ik ook deed, Ada werd ook wakker. Samen aanschouwden we de maansverduistering, eerst vanachter het raam, waar het dubbele glas zorgde voor een dubbele maansikkel. Ada wandelde de tuin in met het fototoestel, ik volgde enige tijd later ook.














Als u op de foto's klikt, worden ze groter.
Natuurlijk kunnen we niet op tegen de professionele foto's en films, die op internet te vinden zijn.


Wat ons trouwens opviel, was de enorm heldere sterrenhemel. Zo helder zie je de sterren nooit in Leiden. En tevens, dat het behoorlijk fris was. Deze weersomstandigheden, overdag een oost- tot noordoostenwind en 's nachts onbewolkt en vrijwel windstil, is de wens, die iedere schaatser wil hebben in december, januari en februari. Dan heb je vrijwel zeker natuurijs.
Nu kunnen we daar alleen nog maar van dromen. Dat deden we dan ook maar, toen we om kwart over 4 licht verkleumd weer onder de wol kropen.

Geen opmerkingen: