zaterdag 8 september 2018

Het kronkelwegje naar Bregje

Gisteren was de eerste vrijdag, waarop ik niet meer hoefde te werken.
Daar de oppasdienst ook niet doorging, had ik de tijd om andere dingen te doen. Na thuis wat kleine klusjes gedaan te hebben, stapte ik om half 12 op de fiets naar Ter Aar. Ik wilde de ronding in mijn nieuwe Freeskates laten controleren en de grove slijpstenen weer "open" laten maken.
In Leiderdorp pakte ik de Ruigekade om via Woubrugge naar Ter Aar door te rijden, waar ik bij Jan van der Hoorn deze klussen liet verrichten. De ronding was nog goed, de slijpstenen waren dat nu ook.
In de winkel hingen vergeelde krantenknipsels uit februari 1956 van de Elfstedentocht. Jan van der Hoorn was een van de 5 winnaars.
Ik fietste naar Bilderdam, waar DE attractie was verdwenen. De weg liep daar over het erf van een oude boerderij. De oude schuur is nu helaas afgebroken, alleen de boerderij staat er nog.
Via Leimuiden en Nieuw-Vennep reed ik naar Hillegom toe. Tijdens deze fietstocht zag ik op diverse plekken dit bord staan met een verwijzing naar "Ride for the Roses" van aanstaande zondag.
Met Joep Kapiteijn en Bas Warnink fietste ik naar "Klein Duimpje", waar we een paar biertjes  dronken en het wel en wee van onze vriendengroep bespraken. Dat gesprek zetten we voort bij "Bregje" in Beinsdorp.

Het was reuze gezellig in dit goed lopende restaurant. De bediening werd verzorgd door een tiental jonge meiden, die constant in de weer waren om de dranken en spijzen naar de tafels te brengen.
Wij werden geholpen door Babette, maar voor hetzelfde geld had Olympisch kampioene Esmee Visser uit Beinsdorp een bijbaantje moeten zoeken, doordat ze heel lang zonder sponsor zat. Pas op 1 augustus hadden Esmee Visser en Ireen Wüst een sponsor. Ach ja, zo gaan wij met onze Olympische kampioenen om. Onze regering geeft liever 2 miljard euro cadeau aan buitenlandse aandeelhouders.
In ieder geval hadden Bas, Joep en ik een gezellig etentje met ouderwetse schaterlachen.
Bas deed de rake constatering: "Vroeger gingen we vaker met zijn drietjes uit eten."
Dat klopte helemaal. Wat dat aangaat was dit voor herhaling vatbaar, hetgeen niet gezegd kon worden van het weer. Buienradar had aangegeven, dat het de hele dag droog zou blijven, maar op de terugweg had ik naast een stevige tegenwind te maken met de ene stortbui naar de andere.
Als een verzopen kat kwam ik thuis van een kronkelweg van 78 naar "Bregje".


Geen opmerkingen: