maandag 15 juli 2013

De werper uit het graan

Ruim een maand geleden kwam ik Max Dohle op de Cantineweg tegen, toen ik van mijn werk naar huis fietste. Hij kwam net uit de duinen gewandeld. Ik maakte met deze IJVL-er aan de praat.
Hij vroeg mij, waar ik mijn boeken uitgegeven had.


"Bij Mijnbestseller", antwoordde ik, en ik legde aan Max uit, hoe deze uitgever werkt: "Zelfs al wil je slechts 1 exemplaar uitgeven, dan kan dat!"
Max Dohle had daar wel oren naar.

Hij is de samensteller van diverse bloemlezingen met schaatsverhalen en -gedichten, zoals "IJsvrij", "Op het ijs", "De wereld gaat op schaatsen" en "Glad en wijd ligt het ijs".
"Ik heb een aantal rechtenvrije sportverhalen, die ik als bundel uit wil geven", kreeg ik te horen.
En inderdaad. Onlangs verscheen met Max als samensteller een boek getiteld "De werper uit het graan".

De titel is gekozen met een kwinkslag. Het verwijst naar de klassieker "De vanger in het koren" van J.D. Salinger.
De bundel "De werper uit het graan; sportverhalen voor fijnproevers" bevat zes door Max Dohle geselecteerde en vertaalde sportverhalen uit de wereldliteratuur. Het betreft 4 niet eerder in het Nederlands verschenen verhalen van Arthur Conan Doyle (boksen), F. Scott Fitzgerald (football), Zane Grey (honkbal) en Ring Lardner (golf). Plus twee schaatsverhalen van niemand minder dan Virginia Woolf en Louis Couperus.
Als bibliothecaris en sportliefhebber heb ik een gouden tip: lezen!

Geen opmerkingen: