zondag 23 augustus 2015

Knarland of "Berichten uit Buisdorp"

Deze week stuitte ik bij de aanschafinformaties op "Berichten uit Buisdorp" van Martin de Jong.

Met het oog op het Buijzenweekeinde in, op en aan het Veluwemeer bestelde ik dit boek meteen bij boekhandel Van den Berg. Gelukkig kreeg ik vrijdag al een mailtje, dat deze humoristische roman binnen was, zodat ik het uit mijn werk vandaan ophaalde.

Na het eten vertrokken we naar camping "Molecaten" in Biddinghuizen, waar we 2 dagen zouden kamperen. Mijn schoonzus Marij was de gelukkige, die de vakliteratuur in ontvangst mocht nemen vooruitlopend op haar verjaardag.
Van mijn zwager Dik kreeg ik een Fryslân-muts. De blauwe banen waren echter wel vervangen door zwarte.
Na in het donker wat gedronken te hebben, keken we naar de heldere sterrenhemel, waar we een paar vallende sterren ontwaarden.

Door de wolkenloze hemel koelde het flink af. Het was op weg naar de tent al dauwtrappen geblazen.
Na het ontbijt vertrokken de meesten met de auto naar Harderhaven, waar we om half 12 bij "'t Is net oars" verzamelden. Zelf wandelde ik de 2 kilometer over het fietspad op deze zonnige, warme en vrijwel windstille augustusdag.
Op het grasveld hadden we in de schaduw aten en dronken we, waarbij er taart te kust en te keur was.


Om een uur of 1 vertrok de tjalk uit Harderhaven om op het Veluwemeer te gaan varen.





Na het passeren van het aquaduct werd ter hoogte van Harderwijk het fokzeil gehesen. Wij werden dus, voor zover we het al niet waren, behoorlijk opgefokt.




Intussen konden we kijken naar een duo, dat het hogerop zocht. Ze werden aan een parachute omhooggetrokken door een aan een kabel, die aan een snelle boot werd voortgetrokken.

We zeilden ondertussen op een eiland in het Veluwemeer aan, waar we zouden lunchen. Helaas, alle aanlegplaatsen waren bezet. Zodoende zetten we koers naar een ander eiland met de prachtige en krachtige naam Knarland. Als coördinator van de "Krasse knarren" voelde ik me daar helemaal in mijn element.

Toen mijn oudste dochter in het water dook, kon ik natuurlijk niet achter blijven. Bij gebrek aan een mogelijkheid om langzaam in het water te zakken, deed ik hetzelfde als Ike: gewoon het water in duiken. Twee seconden was het fris, daarna was het heerlijk!

Goed voorbeeld doet goed volgen, zodat een paar familieleden gingen spelevaren met de eveneens aanwezige surfplanken, die ook nodig waren om weer aan boord te klimmen.



Om beurten konden we ook gebruik maken van het tweetal kayaks. Zelf stapte ik ook in zo'n wankel bootje, dat een behoorlijke vaart kan ontwikkelen. Zodoende roeide ik een rondje om Knarland heen in mijn kayak.

Mijn zoon ging met zijn jongste zus met de kayak naar Harderhaven terug. Zij waren er eerder dan wij!


Bij de haven aangekomen vroeg een andere dochter naar lange satéstokjes voor de vegetarische barbecuestokjes. Deze waren er niet. Ik leende een fiets en reed er mee naar Harderwijk, waar ik deze bij een landelijke grootgrutter kocht.
Zo konden we onder het toeziend oog van de pater en mater familias beginnen aan de barbecue.




Onder het eten hoorde ik van mijn schoonvader een prachtige berekening. Ik wist, dat traplopen veel meer energie kostte dan gewoon lopen. Het hoe en waarom wist ik niet tot zaterdagavond. Bij het lopen hoef je slecht de kracht van 4% van je lichaamsgewicht te leveren om je lichaam te verplaatsen, bij traplopen moet je de kracht van 100% van je lichaamsgewicht leveren voor hetzelfde resultaat.
Met deze wijsheid, waar iedere sporter zijn voordeel mee kan doen, wil ik de berichten uit Buisdorp besluiten.

Geen opmerkingen: