vrijdag 25 december 2015

Kerstpakket


Toen Ada en ik afgelopen woensdagavond thuis kwamen van het Nederlands kampioenschap Mens-erger-je-niet, zagen we voor de voordeur een vrij grote doos staan. Het bleek een kerstpakket te zijn, dat met zorg was samengesteld door Jaap de Gorter als dank voor het verzorgen van de strandtrainingen voor de IJVL.
Behalve een tiental speciale biertjes, altijd welkom in Huize Breed, zaten er 2 boeken in het kerstpakket.

Het eerste boek betrof "De sportcanon" van Bart Jungmann. Ik ken dit 4 jaar geleden verschenen boek uit de bibliotheek en had er een paar hoofdstukken uit gelezen, maar nu kan ik dit tijdloze boek ter hand nemen, wanneer ik wil.

Dat geldt natuurlijk ook voor het recent verschenen boek over schaatser Hans van Helden, dat met een knipoog naar het bekende lied van Boudewijn de Groot de titel meekreeg: "Hoe sterk is de eenzame schaatser".

Eind 2014 doet Erik Dijkstra een bijzondere ontdekking. De mysterieuze schaatser Hans van Helden blijkt in het Thialf te zijn. Hans van Helden, de man die van de aardbodem verdwenen leek te zijn, de schaatser met de fluwelen techniek, winnaar van Olympische medailles, bewonderd en gehaat om zijn eigenzinnige gedrag. Jarenlang leidde hij een teruggetrokken bestaan, diep in Frankrijk, en weigerde ieder contact met de media. Nu is hij terug in Nederland, en Erik gaat op zoek.

Dit leidde tot dit prachtige boek over deze schaatser, die gewoon zijn eigen gang ging en lak had aan conventies. Ik mag dat wel. Er lopen al genoeg kleurloze mensen op deze aardbol rond. Het eerste hoofdstuk uit "Hoe sterk is de eenzame schaatser?" heb ik al met veel genoegen gelezen. Ik kan deze "vakliteratuur" met veel plezier aanbevelen.
En om het kerstpakket compleet te maken, zag ik op www.weerwoord.be dat het rond Oud en Nieuw wel eens flink af kan gaan koelen.

Het veel te warme weer raken we dan eindelijk kwijt. De kou komt dan steeds dichter bij. En als onderstaande weerkaarten uitkomen, dan is er zelfs sprake van een heuse winterinval.


De timing zou perfect zijn. Veel goede winters begonnen rond 1 januari. Driekoningen maakt of breekt de brug....

Geen opmerkingen: