maandag 25 april 2016

"Je hebt wel een representatieve functie!"

Als je iets doet, dan moet je het goed doen. Daar ben ik me als duursporter terdege bewust van. Het komt behalve op een gedegen voorbereiding vaak op de details aan.
Dit had ik goed in mijn oren geknoopt. Ik had de kleren van de uitvoering van het Beatles-project aan. De kleurige sjaaltje had ik in de jas van mijn spijkerjas. Deze haalde ik eruit bij de koffiepauze, toen het hoofd frontoffice naast me zat.
"Moet je eens kijken, hoe mooi dit kleurt bij de ruitjes van mijn overhemd", zei ik vol enthousiasme.

Ik kreeg een wat minder enthousiaste reactie.
Nu hebben wij niet 1, maar 2 hoofden frontoffice. Kennelijk is dat nodig om het mannelijk personeel in de uitlening in het gareel te houden. Om preciezer te zijn: de enige man in de uitlening.
Het tweede hoofd viel het eerste hoofd bij met de legendarische woorden: "Je hebt wel een representatieve functie!"
Er ging, na bijna 37 jaar in het bibliotheekwerk actief te zijn geweest, een wereld voor me open.
Vanzelfsprekend verdween de haarband weer in mijn jaszak, toen ik de kantine verliet, om er de rest van de dag niet meer uit te komen.

Voorlopig ben ik tot eind februari volgend jaar weer af van het gezeur over de lengte van mijn haar, daar ik geheel volgens eigen plan er na mijn werk een heel stuk ervan af liet halen bij Edwin Minnee, mijn kapper en tevens een van mijn trainingsmaten. Tijdens de knipbeurt hadden we het over het afgelopen schaatsseizoen en hoe we ons op het komende voor gaan bereiden en over allerhande andere zaken.
Ik ben heel benieuwd, hoe ik morgen op mijn werk ontvangen zal worden. Ik vermoed een tikkeltje enthousiaster.
Ondertussen pieker ik me natuurlijk wel suf over deze vraag: hoe zal een haarband staan bij een kort kapsel?

Geen opmerkingen: