maandag 20 januari 2020

Berltsumer striid op blauwe maandag

Vandaag is het Blue Monday, maar ik blijf het blauwe maandag noemen, hetgeen aardig overeenkwam met het kaartje van de vorst aan de grond afgelopen nacht.
Het zou de meest deprimerende dag van het jaar moeten zijn, maar daar valt wel wat op af te dingen. Allereerst was er zowel vanmorgen als vanavond tijdens mijn fietstocht naar en van mijn werk een schitterende schemering te bewonderen.
Aan het eind van de middag kreeg ik telefonisch een vraag over de twaalfde stad van Fryslân. Toevalligerwijze had ik daar eerder al iets over op mijn blog geschreven. Op mijn p.c. in het kantoor vond ik al vrij snel het verhaal over Berlikum onder de kop Berltsumer striid.
De klant was blij met de link naar de geschiedenis van Berltsum en dan met name het stuk over de Vikingen, die er in de Middeleeuwen flink hadden huisgehouden.
Volgens de overlevering was er zo weinig voedsel over, dat de inwoners om te overleven hun eigen honden opaten. De klant vertelde, dat de bijnaam van de Berlikumers sindsdien "Honden" is.
Hij vertelde ook over de koepelkerk van Berltsum, waarop op de top een ui te zien is.
Dus hoezo Blue Monday, pardon, blauwe maandag?
Maar eerlijk gezegd vind ik het in het Frysk nog het mooist klinken: blauwe moandei!



Geen opmerkingen: