zondag 26 januari 2020

Sperwerloop

Aanvankelijk was het de bedoeling om de korte duurloop, die ik vanmiddag wilde maken, te tooien met de naam Tuinvogelloop. Dit vanwege de Nationale Tuinvogeltelling, waar mijn vrouw en ik tijdens het ontbijt vanmorgen aan mee deden.
Een van de eerste dingen, die we deden, was de kat van de buren wegjagen. Zijn aanwezigheid zou de telling nadelig kunnen beïnvloeden. Desondanks was de oogst wat minder dan in voorgaande jaren.
5 Huismussen
2 Koolmezen
2 Merels
2 Turkse tortels
2 Wilde eenden
1 Kokmeeuw
1 Roodborstje
1 Halsbandparkiet
1 Waterhoen
Ada zei tegen mij: "Wacht nog maar even met verzenden. Misschien komt er nog wel een bijzondere vogel langs."
Zo gezegd, zo gedaan. Toen wij om half 2 op de fiets thuiskwamen, zagen wij een roofvogel, die we niet direct thuis konden brengen. We pakten de "Nieuwe Zakgids Vogels" van Peter Hayman erbij.
Het was onmiskenbaar een sperwer. Om precies te zijn een juveniel mannetje. En terwijl wij binnen aan onze lunch zaten, konden we van vrij nabij zien, hoe hij met zijn lunch bezig was. Eerst dwarrelden de donzen veertjes van een inmiddels dode mus langzaam naar beneden, daarna werd de mus stukje bij beetje opengereten en opgepeuzeld.





De maaltijd werd verstoord, toen een andere buurkat onze tuin betrad. De sperwer vloog weg om later wel terug te komen en hoog in de lijsterbes te kijken, of hij nog verder kon met het nuttigen van zijn prooi.
Mijn vrouw vertrok op de fiets naar de volkstuin, ik deed mijn sportkleding en hardloopschoenen aan en liep er naar toe. De bedoeling was om op de volkstuin ook tuinvogels te tellen. Verder dan een roodborstje en 2 houtduiven in de boom van de buren kwamen we niet tijdens de theepauze. Dat was de moeite niet om te vermelden.
Ik liep weer naar huis terug. De Sperwerloop was in totaal ruim 7 kilometer lang. Maar we kunnen wel stellen, dat wij onze meest bijzondere Tuinvogeltelling ooit hebben meegemaakt, met als hamvraag: moeten we nu één van de 's ochtends getelde 5 huismussen eraf trekken?

Geen opmerkingen: