woensdag 23 maart 2022

Pilaren

Eén van de bekendste historische romans van Ken Follett is "Pilaren van de aarde".

Na de wekelijkse fietsrit om in de Leidse binnenstad boodschappen te doen en voor ik met mijn vrouw naar de volkstuin fietste, was ik naar de bouwplaats van IJshal "De Vliet" gereden.
De aanblik was al heel anders dan vorige week. Er waren pilaren te zien!

Ook aan de achterzijde kon je dit nog aanschouwen. De komende maand zal dit door de uitbottende bomen en struiken rap minder worden.
Met mijn katholieke opvoeding voelde het als thuiskomen. Wij konden een voorbeeld nemen aan de pilaarheiligen.

Ook een van de grootste Nederlandse schilders uit de 20e eeuw, Carel Willink, liet zich door de pilaarheiligen inspireren.

Ik ga dit, net als deze kunstschilder, evenzeer doen. Er schuilt een pilaarheilige in me.

Volgens mijn berekening komt de 250-meterbaan pal boven de pilaren, dus met mijn katholieke opvoeding gaat het helemaal goedkomen!

Alleen ga ik niet zitten op een enkele pilaar, maar probeer ik, zoals een goed schaatser betaamt, diep te blijven zitten boven alle pilaren....

Geen opmerkingen: