donderdag 9 november 2023

Een stroef begin

Op de kop af 40 jaar geleden was de gelukkigste dag van mijn leven. De dag waarop ik vader werd. Ike werd geboren. Het is een magisch moment om zo'n hummeltje voor het eerst in je armen te mogen sluiten.

Het ongewisse begin van een "Magical Mystery Tour".

Het was een roerige tijd. Het kabinet Lubbers bezuinigde fors. Van de subsidie op de Openbare Bibliotheken werd in één klap 20 % afgehaald. De ambtenarensalarissen gingen met 3% naar beneden en als trendvolger volgden wij deze trend.

Er volgden veel stakingen, waaronder een weken durende poststaking. De geboortekaartjes bleven zodoende wekenlang onderweg, waardoor we aanvankelijk nauwelijks kraamvisite ontvingen. Wat dat aangaat beleefden we een stroef begin. Begin december werd de schade dubbel en dwars ingehaald.
Maar goed, de geboortedag van onze oudste dochter was en bleef ondanks alle hectiek om ons heen de gelukkigste dag van mijn leven. Dat gold niet bepaald voor Alfred Heineken, die op die dag werd ontvoerd.

Het weer was totaal anders. Na een heldere nacht met vorst aan de grond werd het 's middags 16 graden. Nu beleven we een kletsnatte periode. 

De koudste plek van Nederland was KNMI-meetpunt Voorschoten.

Het maximum zou op 11 graden uitkomen.

De fietstocht naar IJshal De Vliet was zowaar droog. Om 9 uur begonnen we met de training van de "Krasse knarren". De eerste kilometer van de piramide van 25 kilometer was voor Wierd Wagenmakers, van wie ik dit Friese gedicht van Pieter Jelles Troelstra had ontvangen.

Het gedicht is in Leiden  te lezen, als je bij molen "De Put" de hoge brug over het Galgewater oversteekt. Dan kun je het niet ontlopen.

Voor mij was het een stroef begin. De spieren voelden een beetje stijf aan. Naweeën van de tetanusinjectie na de hondenbeet?
Hoe dan ook, ik kon het peloton niet bijhouden en werd in de meeste series op een halve ronde gereden. Pas na de 20 rondjes, die ik op kop reed, kwam ik een beetje in mijn slag en ging het wat beter. 
Waar we in de Leidse IJshal de piramide op donderdag vaak afsloten met "De vijf van Wierd" werd dat in IJshal De Vliet vanwege de grotere baan "De vier van Wierd".

Dat rijmt ook beter....

Geen opmerkingen: