vrijdag 1 januari 2016

Kalenders

Nieuwjaarsdag is bij uitstek de dag, dat de nieuwe kalenders opgehangen worden. Dit jaar waren dat er in Huize Breed 2 heel verschillende.
De eerste betreft de kalender van de Waddenvereniging. Sinds ik in 1978 met een protestfietstocht tegen de vervuiling van de Waddenzee naar Esbjerg in Denemarken heb meegereden, heeft het Wad een speciaal plekje in mijn hart. Met de aankoop van deze prachtige kalender steun je het werk van de Landelijke Vereniging tot behoud van de Waddenzee.


De tweede kalender is de Gerarduskalender. Deze is gemaakt in het klooster in Wittem in Zuid-Limburg, waar ik tijdens mijn fietstochten in het Mergelland vrij geregeld langs ben gereden.

Op ons feest in oktober hadden Ada en ik deze katholieke kalender gekregen van mijn zus Annie. Maar buiten allerlei wijze spreuken bevat de Gerarduskalender iedere maand weerspreuken uit de volksmond. Die van januari wil ik u natuurlijk niet onthouden.

Vooral de laatste weerspreuk klinkt mij als muziek in de oren!

Geen opmerkingen: