donderdag 26 mei 2016

Ambrozijn

Soms heb je dromen, die je je 's ochtends nog heel helder voor de geest kunt halen. Vannacht was het weer zo ver.

Ik reed met een auto door een heuvelachtig Leiden en was de weg kwijt in de stad, die ik inmiddels toch behoorlijk goed ken. Ik was op zoek naar Ambrozijn. In mijn geest zocht ik het in het Morskwartier, waar je ook de Aquamarijnstraat hebt. Maar hoe ik ook zocht, Ambrozijn kon ik niet vinden.
Ik bleef maar dolen. Geloof het of niet, er zijn mensen, die beweren, dat ik dat mijn hele leven al doe....

In ieder geval werd ik wakker met het woord "ambrozijn" in mijn hoofd. Het eerste, dat ik vanmorgen deed was het woordenboek ter hand nemen. Deze gaf uitsluitsel over de betekenis van dit mysterieuze woord.

Volgens Van Dale Handwoordenboek van hedendaags Nederlands betekent ambrozijn:
1. godenspijs
2. bijzonder heerlijke spijs.
Eén ding weet ik wel: Power Gel is bepaald geen ambrozijn.

Maar het helpt wel bij het uitlopen van de marathon!

Geen opmerkingen: