dinsdag 25 april 2017

Mannetjesputters

Na vanmorgen op de fiets in de Leidse binnenstad wat boodschappen gedaan te hebben, trok ik thuis gekomen mijn hardloopschoenen aan. Er stond een loop van 6 tot 7 kilometer op het programma. Het was enerzijds een hersteltraining na de eerste 30-kilometerloop van afgelopen zondag, anderzijds was het een gewone trainingsloop in aanloop naar de marathon van Leiden.
Ik liep langs de rand van de Stevenshofpolder, waar ik op een groep puttertjes stuitte. Daarbij zaten ongetwijfeld ongeveer een aantal tussen van de categorie, waartoe ik toebehoor: de mannetjesputters.

Langs de weilanden liep ik naar de natuurijsbaan aan de Rijndijk, waar ik in de struiken langs de spoorbaan de gevolgen van de werking van de plaspillen zijn natuurlijke loop gaf.
Via nagenoeg dezelfde nog fraaie weg liep ik weer op huis aan. Eerst zag ik in de weilanden een paar hazen liggen, die mogelijk een hazenslaapje deden. Bijna thuis gekomen zag ik in de sloot achter ons huis een paar meerkoeten een paringsdans doen.

Ook al heeft het weer meer weg van november, het is toch echt baltstijd.

Na me gedoucht te hebben opende ik de computer. Ik kreeg een paar vragen van mijn vriend Bas Warnink over Bretonse folkmuziek. De eerste was over het lied "Germaine" van Denis Gasser en Alan Kloatr. Het lied bleek op youtube niet te vinden. Maar elk nadeel heb zijn voordeel, zoals de 70 jaar geleden geboren Johan Cruijff zou hebben gezegd: ik stuitte wel op een ander nummer van Alan Kloatr.

De tweede vraag betrof de Bretonse folkrockgroep "Ys", die ik samen met Tim de Beer en Joep Kapiteijn tijdens de zomervakantie in 1976 in Brussel live heb zien spelen. Gelukkig is de lp "Madame la Frontiere", waar ik ooit ruim 3 jaar naar gezocht heb om hem bij Boudisque te vinden, in zijn geheel op youtube te beluisteren. Geniet ervan!



Geen opmerkingen: