woensdag 11 november 2020

Woensdagmiddag

In de bibliotheek was vroeger de woensdagmiddag altijd de drukste middag. De kinderen waren vrij van school en om half 2 werd er voorgelezen. Een van mijn favoriete boeken was "Orla de Kikkerslikker" van Ole Lund Kirkegaard.

Het kinderboek is net zo als die van Roald Dahl, maar veel onbekender. Ideaal om voor te lezen aan kinderen in de middenbouw van de basisschool!

Maar alle dingen veranderen. Alles komt en alles gaat.

Zo werd in de loop der jaren de woensdagmiddag in de bibliotheek veel rustiger. En voor mezelf nog veel rustiger, toen ik met pensioen ging. Toet ik een week of 3 geleden een noodoproep kreeg om te komen helpen om de kinderen van Oegstgeest te leren schaatsen.
Zodoende fietste ik vanmiddag naar de Leidse IJshal om van half 5 tot half 6 aan een tiental kinderen training te geven. 
Het thema was druk achterop, het langer doorglijden en het leren terugsturen. Het ene kind pikte het sneller op dan het andere, maar bij alle kinderen zag ik vooruitgang. De niveauverschillen in de groep waren soms behoorlijk groot. Dit loste ik op door de 4 snelsten nog een rondje extra te laten rijden.


Toen de kunstschaatskinderen de binnenbaan verlieten, konden we daar de laatste 5 minuten valoefeningen doen. Het ijs aan de voorzijde was spiegelglad, zodat je lang kon doorglijden.  Voor de kinderen was het een feestelijke afsluiting van de woensdagmiddag. En voor de trainer ook....

Geen opmerkingen: