woensdag 25 januari 2023

Noppen


Het weerbeeld van vandaag is goed samen te vatten in het temperatuurverschil tussen de kuststrook en de rest van Nederland. Waar het elders de hele dag licht bleef vriezen, bleef de temperatuur bij ons net boven het vriespunt. Het was waterkoud weer.
Na mijn fiets te hebben gestald bij de Leidse IJshal trok ik mijn kluunschaatsen aan en reed een paar rondjes met de kinderen van Oegstgeest in. Enkelen van hen schaatste wijdbeens. Het kon geen kwaad om hier aandacht aan te besteden.

De eenvoudigste oefening is. dat je met de schoen van je schaats die je van het ijs hebt gehaald de schoen van het standbeen zachtjes aantikt om daarna dit standbeen zijwaarts te duwen. Gegarandeerd, dat je dan vanuit het midden afzet.
Na een serie afzetoefeningen gedaan te hebben, haalde ik de plastic noppen weer tevoorschijn. Deze moesten de kinderen met 2 handen vasthouden en deze voor de knie van het standbeen houden. Je zit dan diep en je bovenlichaam is boven je standbeen.
De volgende oefening stond hier haaks op. Je moest je arm met de plastic nop extreem zijwaarts strekken en deze dan in het midden doorgeven aan je andere arm en die dan extreem strekken. Het gevolg is, dat je bovenlichaam die kant op "valt" en je dan meer vaart krijgt.

Zodoende kregen de kinderen ongemerkt een langere slag. En dat was precies de bedoeling!
Aan het slot deden we met de noppen wat spelletjes op de buitenbaan, waarna we op de binnenbaan gingen vallen en proberen met 7 stappen de overzijde te halen. De meesten lukte het om langer door te glijden.
Bij thuiskomst zag ik, dat mijn vrouw een lekke achterband had. Ze was van de volkstuin met de fiets aan de hand naar huis gewandeld. Daar de band er al een paar jaar op zit, ga ik morgen met de fiets lopend naar de fietsenmaker om hardlopend terug te komen. 

Maar dat zijn zorgen voor morgen.

Geen opmerkingen: