woensdag 25 april 2012

Naast je schoenen lopen


Op uitnodiging van Andrea Landman deden we ook dit jaar weer mee met de Fit Your Body Run in Noordwijkerhout.

Op het terrein van de Sint-Bavo zou om kwart over 7 het startschot klinken. Eigenlijk net te vroeg. Thuis schrokte ik een stuk tortilla met spinazie naar binnen om meteen op de fiets naar Jos Drabbels te trappen. Met chauffeur Jaap de Gorter reden we naar Noordwijkerhout.
We schreven ons in, net als Robert Nozeman en Wil Verbeij. In de kleedkamer bleek, dat Wil iets essentiëels was vergeten: zijn hardloopschoenen.

Nu kun je in zo'n geval naast je schoenen gaan lopen, maar daar hou je vieze sokken aan over. Derhalve koos hij ervoor om op zijn Ecco's 5 km te lopen.
Uiteraard werden er allerlei grappen over gemaakt, maar beste mensen: dit kan de beste overkomen. In een van de eerste jaren, dat ik bij de IJVL meedeed aan de droogtraining, kwam ik er bij "De Bult" achter, dat ik op die mooie zomeravond alleen mijn sandalen bij me had. Mijn trainingsprogramma bestond die avond voor een flink deel in het heen en weer fietsen tussen de kleedkamers van Swift en mijn eigen huis.
En wat te denken van Douwe Kinkel, die dacht zonder schaatsen de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee te kunnen rijden.

Op deze vrij frisse aprilavond met prachtig loopweer maakte ik een klassieke fout. Robert Nozeman is een betere loper dan ik. Met Jaap en Jos liep ik in een groepje van een man of 8 het eerste rondje. Op 10 seconden achterstand kwamen Jaap en ik met 11.20 als tussentijd over 2,5 km over de meet.


Het tweede rondje ging in 11.40, zodat we de 5 km in 23 minuten hadden volbracht. Tijdens deze ronde was er eindelijk erkenning voor mijn Elfstedenmaat en mij. Een vrouw moedigde ons aan met: "Zet hem op, heren!"



Aan het eind van de derde ronde ging Jaap versnellen. Ik moest passen. De naweeën van de halve marathon afgelopen zondag in combinatie met de tortilla, die vrij zwaar op de maag lag. Bovendien was er bij deze loop één minpunt: er was geen drinkpost.
Jaap liep langzaam maar zeker steeds verder van mij weg. Hij zal het jammer gevonden hebben, dat Jos Fugers op het laatste moment afgezegd had, omdat hij voor de tweede keer grootvader was geworden. Jos en Marjo, van harte gefeliciteerd met Fabe!
De derde ronde ging in 12 minuten, dus na 35 minuten begon ik aan mijn slotronde. Deze ging in 13 minuten. Op zich is 48 minuten op de 10 km 2 dagen na een halve marathon geen slechte tijd, maar het verval is veel te groot geweest. Er is voor mij geen enkele reden om naast mijn schoenen te gaan lopen.
Na deze gezellige loop vertrokken we naar Hen van den Haak, waar we keken naar de spectaculaire halve finale tussen Barcelona en Chelsea, met de Londenaren als verrassende winnaar.
Al met al hadden we een gezellige avond gehad, maar dat kon je al op je klompen aanvoelen.

Geen opmerkingen: