zaterdag 16 februari 2019

Kijk, Madieke het sneeuwt!

De mooiste zin uit de hele jeugdliteratuur is de slotzin van "Kijk, Madieke het sneeuwt!" van Astrid Lindgren: "Want het verschil tussen één of twee kinderen is toch wel erg groot!"
Deze week is het 40 jaar geleden, dat in Nederland ook gezegd kon worden, dat het sneeuwde en niet zo'n klein beetje ook.
Met name in de 3 noordelijke provincies was het flink raak.
Vooral door de combinatie van veel sneeuw en veel wind raakten boerderijen en dorpen compleet van de buitenwereld afgesloten.
De winter van 1978-1979 was de strengste, waarin geen Elfstedentocht kon worden georganiseerd.
Want ook in Fryslân lag een flink pak sneeuw.
De Tocht der Tochten heb ik dat jaar niet gereden, maar wel de meest bijzondere toertocht. Op de Hoofdweg in de Haarlemmermeer lag een centimeter of 5 ijzel. Zodoende kon ik over de weg naar Abbenes schaatsen!
Van de sneeuw in het noordoosten heb ik een week later met volle teugen kunnen genieten. Met de trein ging ik naar Zwolle, waar ik met een vriendin naar een optreden van "Flairck" in schouwburg "Odeon" ben geweest.
Vooral bij de treinreis over de Veluwe waande je je in het buitenland.
In het huidige klimaat denk ik, dat we een winter zoals die van 1978-1979 niet meer mee zullen maken.

Geen opmerkingen: