vrijdag 29 juli 2022

De Linge

Om 4 uur werd ik wakker door de kerkklokken, maar de slaap keerde terug tot de klok van 6 uur. De buitentent voelde aan de binnenzijde nat, dus we besloten om er op tijd uit te gaan.
De zon won al vrij snel aan kracht en door de buitentent omgekeerd over de koepel met binnentent te hangen, was deze nagenoeg droog, toen we om 9 uur van camping "Bij ons" afreden.

We fietsten via Wyler en Zyfflich naar Kekerdom, waar we om 10 uur bij de Millinger Theetuin waren. Het was een soort mini-Hortus Botanicus.

Na een rondje door de tuin nam Ada cappuccino met notentaart, ik appelsap met bosbessentaart. De wespen konden dit wel waarderen....

Na een uur stapten we weer op de fiets en reden naar het voetveer, dat ons over de Waal zette bij Doornenburg. We pedaleerden naar het gelijknamige kasteel, dat nog bijzonder gaaf bewaard was gebleven.

Vanaf hier volgden we de Linge op deze warme zondag. Gelukkig stond er wat wind, die verkoeling bracht.

Over een slingerend fietspad langs de Linge en over rechte wegen langs het Lingekanaal reden we ten noorden van Elst naar Zetten toe.

Vandaar reden we naar de Rijndijk, waar we met een pont de Rijn overstaken. Bij Wageningen gingen we aan wal, waarna het snel klimmen was. Bij Wageningen Hoog kwamen we langs camping "De Wielerbaan"

We fietsten echter door naar Bennekom, waar we op verjaarsvisite gingen. Vrijwel de hele middag zaten we in de tuin met een natje en een droogje. Kortom, we hadden een prettige middag met de familie.

Dat gold niet voor de terugweg. Waar de wet van Murphy ervoor zorgde, dat bij de Jumbo-ploeg Primoz Roglic en Steven Kruijswijk uitvielen en Jonas Vingegaard en Tiesj Benoot tegen het asfalt kletterden, kregen wij ook met deze wet te maken.

Om 8 uur fietsten we naar Rhenen, omdat je bij een kopstation makkelijker met bepakte fietsen in kunt stappen. De trein reed echter niet. Gelukkig konden we de fietsen in de NS-bus meenemen in de bagageruimte achter het lek. De bus deed vervolgens alle NS-stations aan.

Om 11 uur hadden we de trein naar Leiden, die in Alphen aan den Rijn wegens een sein- en wisselstoring een klein kwartier stil bleef staan.
Om 12 uur waren we op Leiden Lammenschans, een kwartier later waren we thuis. In totaal hadden we in 5 dagen 380 kilometer gefietst. Gemiddeld is dit 76 kilometer per dag. We hebben dat grotendeels afgelegd in het voormalige hertogdom Gelre.