donderdag 29 december 2011

Instuif







Zoals de laatste jaren wordt ook in de Kerstvakantie schaatsles gegeven aan kinderen in de Leidse IJshal. Iedere ochtend om 9 uur is er een soort instuif. Kinderen rijden dan een paar rondjes op de binnenbaan en worden dan verdeeld over de binnen- en de buitenbaan, waar dan ongeveer 15 trainers hen inwijden in de beginselen der edele schaatssport.
Een groot succes: dinsdag waren er een kleine 100 kinderen, gisteren en vandaag rond de 150. De instuif voorziet dus duidelijk in een behoefte.
Gisterenochtend had ik een groep snelle schaatsers op de buitenbaan, vanochtend een gemiddelde groep op de binnenbaan. De manier van lesgeven blijft hetzelfde: speels. Toch geef je bij beide groepen verschillende oefeningen. Wel was het thema beide keren hetzelfde: de zijwaartse afzet.
Twee jaar geleden liet Herco Liem in Heerenveen ons een aantal oefeningen doen en hamerde hij op het belang van de puur zijwaartse afzet. Voor die tijd dacht ik, dat ik het deed, maar bij nader inzien bleek dat toch minder het geval dan ik zelf had ingeschat. Sindsdien lukt deze juiste manier van afzetten steeds beter en klinkt het lied van Herman van Veen steeds als een soort mantra in mijn hoofd als ik een oefening met de zijwaartse afzet geef of zelf doe: "Opzij, opzij opzij...."

Geen opmerkingen: