woensdag 14 december 2011

Remproef

Aan het eind van het seizoen gaan de kinderen altijd een paar oefeningen uitvoeren voor het schaatsdiploma. Naast de slalom en een x-aantal rondjes rijden, afhankelijk van leeftijd en snelheid, moeten ze de start en remproef doen, een oefening met 2 bochten van 180 graden.

Zelf had ik mezelf gisteren de remproef opgelegd, zij het een iets andere dan de hierboven beschreven remproef. Ik wilde, met het oog op de 1000 rondjes van Leiden, de dinsdagavondtraining gebruiken voor het vinden van het juiste tempo. Deze moet wat lager liggen, dan je gebruikelijke tempo, maar wel dusdanig snel, dat je toch lekker door kunt rijden.
Zodoende kwam ik na een rondje of 10 op de derde plek in het peloton te zitten, met Rein als de kopman met een constant tempo. In een uur tijd schaatsten we 125 rondjes oftewel 25 km. In dit tempo zou ik de 200 km in theorie in 8 uur kunnen volbrengen.

In theorie, want je moet ook af en toe van het ijs af om even wat te eten of te drinken en een sanitaire stop valt ook niet helemaal uit te sluiten.
Het ging behoorlijk makkelijk, met 188 rondjes op de teller in minder dan anderhalf uur op het moment, dat de Zamboni het ijs op kwam rijden.
Je zou niet zeggen, dat ik de hele training met de handrem erop mijn rondjes heb geschaatst.

Geen opmerkingen: