woensdag 28 januari 2015

Raif Badawi

Bij internationale voetbal- en schaatswedstrijden is het een bekend gezicht: supporters, die de vlag van hun land op hun wangen geschilderd hebben.

Zelf doe ik daar niet aan mee, maar vorige week moest ik er toch aan geloven. Het was niet bepaald uit vrije wil. Het kwam doordat ik op de ijsbaan van Hoorn onderuit geschaatst werd, toen een andere IJVL-er en ik in glijvlucht op het ijs een schaats tegen mijn rechterbil kreeg.
Bij thuiskomst bleek deze bil gedeeltelijk ontveld te zijn, terwijl er een bloeduitstorting omheen zat. In de afgelopen week zat er een mooie rode korst op de plek van de schaafwond. De bloeduitstorting ging zakken en langzamerhand verscheen er een Nederlandse vlag op mijn bil. Gelukkig tijdelijk.

Dat geldt niet voor de blogger Raif Badawi uit Saoedi-Arabië. Hij krijgt 10 jaar cel en 1000 zweepslagen omdat hij op zijn blog gebruik maakte van het recht van vrijheid van meningsuiting.
Maar ja, in dit olierijke land, waarvan naast olie het belangrijkste exportartikel de afgelopen halve eeuw de fundamentalistische islam is, hebben de heersers zeer lange tenen. Terwijl Saoedi-Arabië overal in de wereld moskeeën liet bouwen, waar niet bepaald verlichte predikers aan de slag gingen, mag er in dat land geen enkele kerk gebouwd worden.

Van gelijk oversteken in de vorm van een moskee bij ons, een kerk bij jullie, was derhalve absoluut geen sprake.

Met de oliedollars is de basis gelegd voor de problemen met het moslimextremisme in de wereld.

Als het niet zo ernstig was, zou je hartelijk kunnen lachen om een imam, die het maken van een sneeuwpop verbiedt.
Dit soort dwaalgeesten zorgt ervoor, dat weldenkende mensen als Raif Badawi veroordeeld worden tot lange gevangenisstraffen, aangevuld met 1000 zweepslagen. Vanwege het beledigen van de islam. Naar mijn bescheiden mening beledigt "de sneeuwpopimam" zijn eigen geloof nog veel meer....

De eerste 50 zweepslagen heeft Badawi op vrijdag 9 januari gekregen. Dit is de Arabische variant van "50 tinten grijs".

De volgende sessie van 50 slagen heeft hij nog niet gehad, omdat hij nog niet voldoende hersteld was. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. De schade, die een schaats tegen mijn bil aanrichtte, staat in geen verhouding tot de toegediende zweepslagen. De pijn viel mee, maar bij het herstel jeukte het af en toe behoorlijk. Daarmee vergeleken stelt het afzien tijdens de 1000 rondjes van Leiden niets voor.
Zodoende kan ik mij een heel klein beetje voorstellen, wat mijn medeblogger, die de pech had in het verkeerde land geboren te zijn, moet ondergaan. Letterlijk een klein beetje medelijden dus. Derhalve wil ik u allen oproepen, om de actie van Amnesty International voor de vrijlating van Raif Badawi te ondersteunen.
KLIK HIER VOOR DE EMAIL VAN AMNESTY INTERNATIONAL NAAR DE AMBASSADEUR.

Geen opmerkingen: