zaterdag 20 augustus 2016

Vuelta a España

Terwijl de Olympische Spelen nog aan de gang zijn, start in Ourense vanmiddag de Vuelda a España met een van de mooiste onderdelen: de ploegentijdrit.

Zoals uit bovenstaand kaartje blijkt wordt de Ronde van Spanje dit jaar voor het grootste deel verreden in de kuststreek van Noord-Spanje. Uit eigen ervaring weet ik, dat dit een bergachtige streek is. Meer nog dan in de andere grote rondes, de Tour de France en de Giro d'Italia, moet de winnaar over klimmersbenen beschikken.

Dit jaar wordt de Vuelta extra leuk om te volgen, omdat bij de Beste Tourmanager de mogelijkheid bestond, om naast de Tour de France voor € 2,- extra mee te doen met de Vuelta a España. Dat leek me wel wat. Zo doet "De Elfsteden toch gereden" ook hieraan mee.

Deze week begon ik met het samenstellen van een team. Dat moest diverse keren over, doordat bijvoorbeeld de door mij gekozen Fabio Aru, de winnaar van 2015, niet meedoet. Maar met de Vuelta op het punt van beginnen heb ik een ploeg, waarmee ik weer in de subtop terecht moet kunnen komen na op de 285e plaats geëindigd te zijn in een veld met de 3862 deelnemers.
Mijn kopman is Alberto Contador, die in 2014 de Vuelta won na door een val in de Tour de France gedwongen was af te stappen. Net als dit jaar!
Uit de Top 10 van 2015 zitten in mijn team Esteban Chaves, Alejandro Valverde, vorig jaar winnaar van het puntenklassement en Louis Meintjes. Er zijn betrekkelijk weinig sprints, zodat ik slechts 1 sprinter heb, de Spanjaard José Joaquin Rojas. De Nederlandse inbreng komt van Steven Kruijswijk, die in de Giro d'Italia bewees goed te kunnen klimmen en iets minder goed af te kunnen dalen. Zijn ploeggenoot George Bennett begeleidt onze landgenoot. Het negental wordt gecompleteerd door de Fransman Warren Barguil, die als 23e eindigde in de Tour en de Spaanse tijdrijder Jonathan Castroviejo, die op deze discipline net naast het podium belandde bij de Olympische Spelen in Rio.
Op de reservebank zitten Damien Howson, Laurent Didier, Tsgabu Grmay, Dylan Teuns en Cesare Benedetti. De meest relevante gegevens over al deze renners zijn te vinden op procyclingstats.com.

Mijn belangstelling gaat vooral uit naar de 9e en de 10 etappe, die door het wonderschone Asturias voert. De aankomst van de heuvelachtige 9e etappe voert naar het vlak boven Oviedo gelegen Alto de Naranco.

De dag erop is een loodzware bergetappe, die door de prachtige Picos de Europa gaat.



De aankomst is in het hooggelegen Covadonga.

Ook al kijkt u niet naar de Vuelta voor de sport, kijk dan rustig naar de Ronde van Spanje voor het voor velen onbekende landschap van Noord-Spanje, waarbij het paradijselijke Asturias bij mij een speciaal plekje in mijn hart heeft.

Geen opmerkingen: