dinsdag 20 maart 2018

De levensloop van de mens

In veel religies is 7 een heilig getal. Niet voor niets heeft een week 7 dagen. In het verlengde hiervan is 7 ook een geluksgetal.
In het boek "De levensloop van de mens" van Bernard Lievegoed speelt een cyclus van 7 jaar een grote rol. De ontwikkeling van het leven wordt in fasen van 7 jaar behandeld. Wat dat aangaat stappen mijn vrouw en ik vandaag over op een nieuwe levensfase. We zijn 35 jaar getrouwd.
Maar voor de rest was het een gewone werkdag. Ada vertrok om 8 uur naar haar werk, ik had tijd om eerst nog even naar de volkstuin te lopen om de planten in de kas water te geven. Het was de eerste trainingsloop in de aanloop naar de marathon van Leiden.
Het was een frisse loop. Het had vannacht op klomphoogte toch weer ruim 3 graden gevroren. Het Hellmanngetal van deze winter kwam daarbij voor meetpunt Voorschoten uit op 29,7.
Ondanks de koude tweede helft van februari en maart is het nog steeds een zachte winter.
De tweede koude periode in maart had er wel voor gezorgd, dat er ijs in de watertonnen lag. In de grootste ton was het zelfs een stevig plakkaat van minstens 5 centimeter dik. Op deze dikte kun je schaatsen.
Het leuke van ijs in een waterton of een emmer is, dat je het om kunt draaien. Als je dat doet, dan zie je, dat het ijs aan de onderkant absoluut niet glad is. Soms zie je gewoon ijspegels zitten.
Na de planten in de kas water gegeven te hebben, vervolgde ik mijn levensloop. Ondertussen had ik genoeg tijd om de eerste 35 jaar van ons huwelijk te overdenken.
Ik heb het gewoon getroffen met mijn vrouw. Eén van haar beste eigenschappen is haar engelengeduld. 
Als jullie nu maar niet gaan denken, dat je dat nodig hebt om het zo lang met mij uit te houden....

Geen opmerkingen: