woensdag 27 november 2019

Droogte-eiland

In regenpak gehuld fietste ik vanmorgen naar mijn werk in filiaal Hoornes/Rijnsoever. Daar het al regende toen mijn vrouw en ik ontwaakten, keek ik voor de aardigheid op Weerplaza. Bij expert kun je daar bij actueel weer bij de extremen onder andere zien, hoeveel regen er gevallen is.
Tot mijn stomme verbazing gaf het kopje "Neerslagsom" aan, dat er geen druppel gevallen was op KNMI-meetpunt Voorschoten.
In heel het land was regen gevallen, alleen bij ons niet. Dit klopte niet geheel met mijn eigen waarnemingen.
Kortom, ik dacht: "Dit kan niet waar zijn!"
Ik keek zodoende 10 minuten later nogmaals naar de neerslagsom met hetzelfde resultaat: 0 millimeter. Aansluitend keek ik naar de temperatuur.
Daar kon ik meetpunt Voorschoten niet ontwaren. Dat verklaarde het droogte-eiland. Kennelijk lag het meetpunt op anderhalve kilometer van mijn huis er door een of andere storing uit.
's Avonds deed alles het weer.
Voor uw gemoedsrust: de achterstand op het gebied van neerslag was aardig weggewerkt.....

Geen opmerkingen: