zondag 3 november 2019

Autoloze zondag

Vorige maand dienden ChristenUnie en Groenlinks een plan in om de autoloze zondag nieuw leven in te blazen.
De partijen werden voor wat betreft de Stevenshof op hun wenken bediend. Gek genoeg door de wegenbouwers. Dit weekeinde was de A44 voor alle verkeer afgesloten tussen Corpus en in ieder geval de fietstunnel bij de voormalige dierentuin van Wassenaar.
Het was dan ook gisteren en vandaag onwerkelijk stil, nu het dag en nacht doorrazende autoverkeer ontbrak. Gisterenmiddag fietste ik dan ook met veel plezier na de bosloop door "De Horsten"  naar huis langs de vrijwel verlaten A44. Er reed alleen wat werkverkeer.
Het plezier nam grote vormen aan, toen ik na de nieuwe lus in het tijdelijke fietspad een zwarte auto zag, die over het brede fietspad langzaam achteruit reed. Iemand was kennelijk om het lumineuze idee gekomen om vanaf "De Bosrand" in Wassenaar een sluipweg naar Leiden te nemen, nu de A44 was afgesloten.
Vlak voor de Stevenshof was de chauffeur op de containerbrug gestuit, waar fietsers wel overheen konden, maar auto's niet. En daar de ruimte tussen de hekken te krap was om te kunnen keren, betekende dit een heel eind achteruit slalommen.

Daar het vanmorgen zonnig weer was en er vanmiddag veel regen werd voorspeld, hetgeen klopte, fietste ik na het oud papier en statiegeldloos glas weggebracht te hebben, door naar de A44, waar ik in alle rust langs een vrijwel uitgestorven snelweg fietste. Ik was niet de enige. Er waren diverse fietsers en wielrenners, die op hetzelfde idee gekomen waren.
Daar alle afslagen afgesloten waren, hoefde je je niet druk te maken over rood licht. Je kon gewoon doorfietsen, hetgeen in normale omstandigheden niet is aan te bevelen. Zo reed ik door tot de voormalige dierentuin van Wassenaar, waar ik omkeerde.
Nu er geen verkeer reed, kon je pas goed zien, hoe mooi het gedeelte tussen "De Horsten" en de Landgoederenroute is.
Om het ultieme gevoel van een autoloze zondag te ervaren, fietste ik met in de verste verte geen auto in het zicht nog een stukje over de A44 in plaats van ernaast.



(Foto's: Rob Pijpers)
Waar het in de Stevenshof lekker rustig was, kon dat niet gezegd worden van "Thialf" in Heerenveen, waar Patrick Roest en Kai Verbij vol gas gaven. Beide schaatsers reden begin november al een baanrecord op de kilometer en de 10 kilometer. We hebben het dan over wereldrecords op laaglandbanen! Er zijn stukken op de A44, waar hun snelheden goed zouden zijn voor een flinke prent....

Geen opmerkingen: