zaterdag 23 november 2019

Winterklaar voor het winterkoninkje

Het was vandaag wat warmer dan de afgelopen dagen, maar door de overigens niet al te harde oostenwind in combinatie met een hoog vochtigheidspercentage voelde het waterkoud aan.
Vanmorgen ben ik tweemaal naar het centrum van Leiden gefietst. De eerste keer was om de wekelijkse boodschappen bij "De Helianth" te halen, terwijl we ook nog wat pepernoten kochten op de markt.
De tweede keer vulde ik de biervoorraad aan met het oog op de donkere dagen voor Kerstmis. "De Blauwe IJsbeer" had een nieuw biertje aan het assortiment toegevoegd: "Dubbele Schotse IJsbeer".
Na met mijn vrouw geluncht te hebben, fietste zij naar de volkstuin toe. Een kwartier later volgde ik lopend haar voorbeeld. Ik ben altijd al een volgzaam type geweest....
Na 4 kilometer hardlopen kon ik aan de slag met de kruiwagen. Ik haalde 5 kruiwagens met paardenmest, hetgeen stukken eenvoudiger is dan een kruiwagen vol kikkers.
Tijdens deze ritjes tussen de mestvaalt en onze tuin zag ik tot 3 keer toe een winterkoninkje vanaf het pad een veilige haag in vliegen.
De mest haalde ik met het oog op het winterklaar maken van onze tuin.
De winterkoning heeft onze tuin al bestempeld als winterklaar. Nu is het wachten nog op de komst van Koning Winter!


Geen opmerkingen: