zondag 3 november 2019

Rust in de slag

Gisterenavond stond ik voor het eerst dit seizoen als trainer voor de vaste groep G-schaatsers. Geheel in de stijl van het natte najaar fietste ik in de regen naar de Vondellaan toe, waar ik in de Leidse IJshal schaatstraining zou geven.
Als thema had ik gekozen voor "rust in de slag". Juist aan het begin van het seizoen is het zaak om hier aan te werken. Als schaatser ga je meestal niet harder rijden als je meer beweegt. Integendeel.
De snelheid komt  uit het glijden. En daar het glijden een samenspel is van achterop zitten, de valbeweging en de zijwaartse afzet had ik deze aspecten in aparte oefeningen  verpakt volgens een vast stramien. Eerst dat deel 3 rondjes langzaam oefenen, daarna het eerste langzaam,  het tweede wat sneller en het laatste rondje voluit.
De centrale oefening om de rust in de slag te krijgen is echter "het been laten hangen". 
hoe langer je dit doet, hoe langer je doorglijdt met als grote voordeel, dat je ook meer tijd hebt voor de volgende valbeweging en zijwaartse afzet. Dit versterkt elkaar.
Er zijn trainingen, waarop alles wat je als trainer hebt uitgedacht, ook lukt. Gisterenavond was zo'n avond.
Kevin, Youri en Jonathan hadden gedurende de training veel progressie geboekt op het vlak van rust in de slag krijgen. 
Na afloop aan de bar had ik het met Youri over krachttraining. Vooral bij het gewichtheffen komt het aan op concentratie. Dit is uitmuntend beschreven door Joris van den Bergh in zijn klassieker "Mysterieuze krachten in de sport".
En laat concentratie nu ook uiterst belangrijk zijn om bij het schaatsen de techniek goed uit te voeren. Rust in je hoofd brengt ook rust in je slag!

Geen opmerkingen: