maandag 23 december 2019

Een goed begin

Vandaag begonnen in de Leidse IJshal de traditionele schaatslessen voor kinderen. Bij aankomst zag ik, dat het parkeerterrein helemaal vol stond. Dat beloofde veel goeds. 
Hetgeen klopte. Het was met 140 kinderen een goed begin. Zeg maar rustig een overdonderend begin. Maar met een kleine 20 trainers was het allemaal goed te doen. Gehuld in mijn gebruikelijke clownspak gaf ik samen met Hans van der Plas weer uiterst serieus schaatsles aan 23 kinderen.
De basisbeginselen van het schaatsen kwamen bij deze schaatsles uitgebreid aan bod. Het was een grote, maar leuke groep, die alles vrij snel oppikte. De moeder van een van de kinderen deed ook mee en zij pikte ook het nodige op van de schaatstechniek.
Er was slechts een smetje op deze verder vlekkeloos verlopen les. Er zijn wel eens mensen, die kotsmisselijk van mij worden, maar zo duidelijk als vanmorgen heb ik het nog niet meegemaakt. Vlak voor mijn ogen ging een meisje over haar nek. Ik bracht haar naar de verzorgingspost.
Met pilonnen zetten we de plek af, waar het braaksel lag. Daar wil je niet onderuit gaan.
Hans van der Plas zei tegen de kinderen: "Daar moet je niet komen. Daar zit een wak."
Iedere schaatser heeft zo zijn eigen vorm van ijspret....

Geen opmerkingen: