zaterdag 28 december 2019

IJlbode

Het had vannacht licht gevroren in een groot deel van ons land. Aan de grond was het nog wat kouder.
Doordat er heel weinig wind stond, die her en der in het land uit andere richtingen woei, was het gewoon heerlijk winterweer, toen mijn vrouw en ik naar "De Helianth" fietsten.
Bij de wekelijkse bestelling van het zoutarme brood was er 1 brood te weinig bezorgd. Dit hield in, dat ik elders nog een brood moest bestellen om aan het eind van de week niet zonder zoutarm brood te komen zitten.
Die gelegenheid deed zich 's middags voor, daar er een zakje foeliepoeder gehaald moest worden, dat Siebe en Ana mee wilden nemen naar Asturias. Daar ik nog een duurloop wilde maken, bood ik aan om het foeliepoeder lopend te gaan halen.
Ik liep via Leiden Zuid-West naar "De Helianth", waar ze inderdaad het gevraagde poeder hadden. Via het Rapenburg liep ik naar het Morskwartier. Daar koud weer en plaspillen elkaar versterken, liep ik naar de Leidse IJshal, waar buiten een redelijk lange rij stond. Als abonnementhouder kon ik zo doorlopen naar het toilet.
Binnen was het ook al druk op het ijs en nadat ik met een van de ijsmeesters gepraat had, zag ik dat de rij buiten intussen nog wat langer was geworden, ondanks dat het vrij goed doorstroomde. Deze kunstijsbaan voorziet dus duidelijk in een behoefte.
Bij bakker Raaphorst bestelde ik een zoutarm brood en liep terug naar huis, waar deze ijlbode na een trainingsloop van 10 kilometer aankwam.

Geen opmerkingen: