vrijdag 11 december 2020

Standvogels, trekvogels en Vroege vogels

Bij de fietsrit, die ik gisterenmiddag met Ada maakte zag Ada bij het Valkenburgse meer een ijsvogel op een paal zitten. Ik keek op dat moment naar mijn kilometerteller, die aangaf, dat de batterij bijna op was. Zodoende fietste ik vanmorgen naar fietsenmaker Van  Vliet om er een nieuwe batterij in te laten zetten.
Daarna kocht ik wat fruit bij "Odin" en via de Papelaan reed ik op huis aan. Daar zag ik in een weiland tegenover "De Horsten" een ooievaar en een zilverreiger. Het is inmiddels al bijna half december. Op school heb ik altijd geleerd, dat een ooievaar een trekvogel was, maar zo langzamerhand wordt het ook een standvogel.


Na de boodschappen op deze waterkoude dag op de juiste plek te hebben gezet, had ik tijd om rustig en ontspannen  wat klusjes op de computer te doen en wat te lezen, terwijl het buiten regende. Toch ging ik nog even de tuin in, daar een boot de sloot achter ons huis aan het uitbaggeren was.



Het kan aan mij liggen, maar ik zag geen watervogels....
Een uur later zag ik een hoop ijsvogels. Ik gaf in de Leidse IJshal dan ook aan 20 kinderen schaatsles voor de Buitenschoolse sport. De oefeningen, die ik woensdag gegeven had aan de kinderen uit Oegstgeest, kwamen in een iets andere volgorde terug. 
Het uur erna was de IJVL aan de beurt. Door uiteenlopende redenen was er slechts een trio kinderen. Daar de andere groepen aan het oefenen waren voor de Oliebollencup, een trainingswedstrijd, besloot ik mijn programma om te gooien en oefenden we de start en de bochten goed. Daar valt bij deze beginnende kinderen de meeste winst te behalen.

Om een uur of 7 was ik weer thuis, waar ik me omkleedde en samen met mijn vrouw onder het avondeten naar "Vroege Vogels" keek. De uitzending ging over de binnenstad van Leiden. Een absolute aanrader.


De Sleutelstad is niet alleen rijk aan cultuur, maar ook aan natuur, waar je vaak aan voorbij loopt! De volledige uitzending is te bekijken door HIER TE KLIKKEN.

Geen opmerkingen: