donderdag 31 december 2020

"Ik heb elke dag goede voornemens!"

Vanmorgen vroeg ik mijn vrouw bij het ontwaken, of zij nog goede voornemens had voor 2021. Haar antwoord verblufte mij: "Ik heb elke dag goede voornemens!"

Zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken. Het is veel praktischer dan één keer per jaar iets voor te nemen.

De slagingskans is veel groter en je kunt er meteen mee aan de slag!

Na zo'n helder inzicht ontvangen te hebben, zat er niets anders op dan terstond de echtelijke sponde te verlaten en aan de slag te gaan. 
Na het ontbijt fietsten we samen naar het centrum van Leiden om afzonderlijk boodschappen te doen. Op een houten brug in de Stevenshof glibberden we een beetje weg met onze fietsen. Vreemd, want net voordat we van huis gingen, had ik op Weerplaza gekeken. Het had op meetpunt Voorschoten net niet gevroren. Het was aan de grond op 0,1 graad blijven steken.
Het was wel helder weer en het voelde winters aan. Thuisgekomen met de boodschappen bleek, dat het NA zonsopgang was gaan vriezen!

Dit deed mij denken aan de Elfstedentocht van 2012, toen het kouder werd, terwijl de zon opkwam. Toen ging de temperatuur van -8 naar -12 graden Celsius. Dat waren nog eens tijden!

Thuisgekomen ruimden we de boodschappen weg, dronken koffie en thee en fietsten naar het huis van mijn schoonouders, waar Ada een wandeling met haar vader maakte in de winterzon.
Thuis gekomen zat het fietsen voor 2020 erop. In totaal heb ik dit jaar 10.836 kilometer weggetrapt. Dit is meer dan ik ooit in andere jaren heb gereden.
Voor de rest was het een jaar zonder sportieve hoogtepunten. Het schaatsen in de Leidse IJshal ging technisch lekker. Vooral in het najaar, toen ik als kersverse pensionado minstens 4 keer in de week op het ijs stond.

Het hoogtepunt op schaatsgebied was de Lastige Lijven Toertocht in Haarlem, waar ik met 250 rondjes  100 kilometer gereden heb.

Vlak daarna was het schaatsseizoen abrupt afgebroken door het Coronavirus.

Dat betekende, dat er een tijd van veel fietsen en hardlopen aanbrak met 2 onlinelopen van de Leidse marathon. In mei was dat een 10 kilometer.

In november volgde de halve marathon.

De enige echte loop, waaraan ik heb meegedaan, was een door Walter Boon georganiseerde loop om het Stevenspark. Deze kilometer liep je, uiteraard, solo! Een fraaie rode lantaarn was mijn deel.

Als je het positief bekijkt, kun je ook zeggen, dat ik Top 10 gelopen heb....
Verder heb ik diverse wandelingen met Ada gemaakt in eigen omgeving. De Leidse regio is erg mooi!


De fietsvakantie bleven we in eigen land. Een bijzonder mooie tocht, waarbij we het voormalige Waddeneiland Wieringen ontdekten.


Wat dat aangaat hadden we geen klagen. Wat we echter vooral misten, was muziek in het algemeen en zingen in het bijzonder.

Het was een bijzonder jaar. Rest me nog om met onze Kerstkaart afscheid te nemen van 2020.

2020 bijna uitgeplozen
2021 aangenaam verpozen?



Geen opmerkingen: