zaterdag 26 december 2020

Connemara

Dit Kerstweekeinde stond, met deze fraaie foto's, op de site van de NOS een zeer interessant artikel over Connemara.

Nederlandse wetenschappers onderzoeken al 45 jaar de meren van Connemara. Ze begonnen er in de jaren '70 als studenten biologie mee en doen dat nog steeds. 
Dat kan ik me wel indenken. Ierland is schitterend.




Zelf ben ik nooit in Connemara geweest, dus de meren ken ik niet, anders dan van dit lied van Michel Sardou.

Wel ben ik tweemaal in Eire geweest. De eerste keer, in 1977 hebben we met een vriendengroep met een gehuurde auto ruim een week rondgereden in het zuiden en rond Dublin.

In 1983 fietste ik met mijn vrouw van Dublin naar de westkust bij the Ring of Kerry en reden we langs de zuidkust naar Rosslare, waar we de boot naar Fishguard namen.



Uiteindelijk resulteerde dit in mijn eerst boek, uitgegeven in een beperkte oplage in het Kerstpakket van Bibliotheek Katwijk.
"Glendalough" is een hoofdstuk uit "Benevelde bergen".
Overbodig om te zeggen, dat Connemara nog op mijn wensenlijstje staat....




Geen opmerkingen: