dinsdag 7 september 2021

Vueltaloop

Afgelopen zondag eindigde een mooie editie van de Vuelta a España met Primoz Roglic als terechte winnaar.

De Ronde van Spanje eindigde in Santiago de Compostella, dus het was een heuse pelgrimstocht.

Met het Jumbo-Visma-team ging het dus goed. Bij Ploegleider ging het met 333m.nl matig.

Waar ik bij de Tour de France de gele trui eenmaal aan mocht trekken en na een tweede stek op de voorlaatste dag uiteindelijk vijfde was geworden, daar ging  het in de Vuelta helemaal mis.

Met 1522 punten eindigde ik op de 1784e plaats van de 4226 deelnemers. In het jaarklassement zakte ik met 5166 punten van de 28e naar de 107e plaats. Vooraf had ik hier blind voor getekend, maar als je eenmaal zo hoog hebt gestaan....
In de Giro was ik met 1515 punten 945e geworden, dus ondanks dat ik 7 punten meer had, was de Vuelta toch de slechtste ronde.
Dat ik zo laag eindigde is vooral op het conto te schrijven van de Olympische kampioenen Thomas Pidcock, Richard Carapaz en de Duitse kampioen Maximilian Schachmann. Gedrieën leverden deze 37 punten kostende renners 39 punten op. Pidcock zat al in mijn beginformatie, Carapaz en Schachmann kwamen in de plaats voor Gino Mäder, Jasper Philipsen en Michael Storer.

Ik mag mezelf deze foute wissels dus aanrekenen. De andere renners reden naar behoren, maar het falen van dit "supertrio" kostte me teveel punten.
De wijze les, die ik hier uit trek, is dat ik volgende keer een betere mix moet maken van een paar zekere toppers, een aantal degelijke middenmoters en wat één- en tweepunters, die toch prijzen kunnen pakken. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Vanmiddag liep ik een rondje Stevenshof van 7 kilometer om de eigen fouten in de Vuelta onder ogen te zien. Fouten maken is niet erg, als je er maar van leert, Ervaring is vooral weten wat je niet moet doen!

Geen opmerkingen: