woensdag 19 juli 2023

Texel

Het had de hele nacht geregend. De tent was dan ook kletsnat, toen we om een uur of 7 wakker werden. Desondanks braken we de tent af, zodat ook de binnentent nat ingepakt werd. Onder een afdakje ontbeten we voor we om 10 voor 9 camping "Gewoon Buiten" verlieten.

We waren vrij snel bij de Hondsbossche Zeewering, waar we in regenpak met de wind in de rug noordwaarts fietsten. Halverwege de dijk konden we aan de zeekant fietsen, waar een nieuw duingebied was aangelegd.

Via Sint Maartenszee kwamen we in Callantsoog. een voormalig eiland. Onderweg waren we het Reactorcentrum van Petten gepasseerd, waar ik ooit meedeed met de blokkades van transporten van atoomafval, wat via de haven van IJmuiden in de Atlantische Oceaan werd gedumpt.

In Callantsoog namen we bij "De Foyer" cappuccino, warme chocolademelk twee heerlijke cheesecakes. Inmiddels was het droog, zodat we zonder regenjas en -broek richting Den Helder konden fietsen. We reden aan de rand van de duinen, wat veel klimmen en dalen betekende.
Bij Julianadorp konden we aan de zeezijde fietsen.  Zo reden we onder de Lange Jaap langs Den Helder binnen, waar de "Texelstroom" net vertrok.

We reden naar het bureau van de TESO, waar we voor € 10,- twee kaartjes kochten naar Texel. Om 12 uur hadden we de "Dokter Wagenmaker" naar dit grote Waddeneiland.

Een klein half uur later reden we van 't Horntje naar Den Hoorn, waar we op 1 uur op camping "Loodsmansduin" arriveerden, waar we in 1988 met onze kinderen ruim een week gekampeerd hadden.
Hier maakten we kennis met diverse Luchtfietsers op veld Tureluur, waar we op nummer 22 de kletsnatte tent opzetten, die snel droog waaide.

Om 2 uur reden we in kolonne naar het Strandpaviljoen, waar we 's middags met de andere reisgenoten middels wat spelen leerden kennen. Iemand van het NIOZ vertelde over Scientist Rebellion en diverse spelregels werden afgesproken.

Om 5 uur had een andere groep het zaaltje, dus fietsten we terug naar de camping. In het zonnetje werd de enige deelnemer uit 1978, die wederom meedeed, door Mari en Eva geïnterviewd.

Daarna keek ik op mijn mobieltje naar de uitslag van de eerste Touretappe: Adam Yates.

We konden daarna aan tafel. De kookploeg had een heerlijke puree van aardappel en pastinaak met champagnes voor ons gemaakt met een heerlijk toetje.
Thuis doe ik altijd de vaat, dus ik meldde me voor de afwasploeg. Dat bestond uit wat afdrogen en vooral veel heen en weer lopen tussen de vaatmachine en de kooktent, waar de schone vaat weer naar toe moest.
Na afloop bracht ik met het oog op de meeuwen een vuilniszak weg naar de afvalbakken bij de ingang, waarna ik hardlopend terugkwam, zodat ik het dagboek bij kon werken na 50 kilometer fietsen in de Kop van Noord-Holland en op Texel.