zaterdag 22 juli 2023

Vogezen

Vandaag stond de voorlaatste etappe van de Tour de France op het programma: een rit door de Vogezen. Met aan het slot van de etappe de Petit Ballon en de Markstein had ik speciale redenen om dan thuis te zijn en de beklimming van deze bergen live te zien.

Vanmorgen ging ik met mijn vrouw in de Oogstwinkel en bij "De Helianth" boodschappen doen. Samen reden we in de regen naar mijn schoonouders toe, waar we koffie en thee dronken en gezellig bijpraatten.

Rond het middaguur fietste ik met onze boodschappen naar huis. Na deze weggeruimd te hebben, deed ik mijn sportkleding en hardloopschoenen aan en reed op deze vrij koele dag naar Leidschendam, waar ik bij het tunneltje onder het spoor met Hans Boers had afgesproken.

Het was een kilometer lopen naar "De Horsten", waar we de grootst mogelijke ronde liepen. Door het wisselvallige weer was het rustig op dit koninklijke landgoed.

Langs het spoor liepen we weer terug naar waar we begonnen waren. Een loop van 10 kilometer. Met het oog op mijn verjaardag kreeg ik van mijn trainingsmaat Victoria Strong Blond. Waarvoor mijn hartelijke dank.

Op de terugweg naar huis bracht ik de compost naar de volkstuin, waar ik met Ada een kop muntthee dronk. Thuisgekomen zette ik de televisie aan, waar de kopgroep net begonnen was aan de klim naar de top van Le Petit Ballon.

In 2017 hadden mijn vrouw en ik deze berg van de eerste categorie samen beklommen.

Toen stonden de mensen niet rijen dik om ons aan te moedigen op de flanken van deze behoorlijk steile berg.

Na een listige afdaling volgde de klim naar Le Markstein. Na een paar dagen later Le Grand Ballon beklommen te hebben, daalden wij juist lichtjes af naar de finishplaats van vandaag.

Waar Ada en ik die fietstocht van 3 weken nauwelijks van elkaars zijde weken, daar kregen we deze Tour navolging. Zo ook vandaag.

Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar hebben vrijwel de hele Ronde van Frankrijk elkaar uitgetest tot het uiterste. De Sloveen brak, maar herpakte zich vandaag in een prestigestrijd.

Net zoals Wout van Aert en Mathieu van der Poel het beste uit elkaar halen. Topsport op het scherpst van de snede, maar wel met respect voor elkaar.
Met de kermiskoers in Parijs op het programma zit de Tour de France er nu op. De klassementen zijn gemaakt. Het was een mooie editie la Grande Boucle.