zondag 5 september 2010

Biodiversiteit

Gisterenavond ben ik met Ada om 9 uur naar Festival Life Live bij Naturalis geweest.

Het was niet echt druk. We wandelden naar en door de biodiversiteitstuin en langs de kraampjes, terwijl een accordeonist muziek maakte en Ice Age 3 op een enorm scherm werd vertoond.

De noordoostenwind maakte het vrij fris op deze onbewolkte avond. Om een uur of 11 waren we weer thuis, na een dag lang van de biodiversiteit van ons Kikkerlandje te hebben genoten.
's Ochtends was ik met Ada naar mijn zus Annie in Nieuw-Vennep gefietst via Rijpwetering, waar we een paar uur bijgekletst hadden en genoten van de lunch. Bij Oud-Ade kwamen we Wim en Joke Beenakker tegen, die ook een fietstocht aan het maken waren op deze zonnige zaterdag. Wie dacht, dat Wim niet sportief is, kan dat vooroordeel bij deze terstond overboord kieperen.
Om kwart voor 4 was ik via Warmond weer thuis, waar Hans Boers al vrij snel aan kwam. Sterker nog: als ik hem niet gebeld had, had Hans er eerder geweest dan ik!!!
Met hem reed ik naar Zandvoort via Katwijk, waar ik Hans even mijn bibliotheek liet zien. Hans kreeg hier een sms-je van Jaap de Gorter. Doordat Jos Drabbels het op zijn heupen kreeg, was Lust, het team met daarin ook de IJVL-ers Andrea Landman en Mijke Hartendorp, opgeklommen van de 14e naar de 7e plaats in de eindrangschikking van de 24 uurs skeelertocht op Flevonice in Biddinghuizen!

We kwamen ook door Noordwijk en brachten trainingsmaat Hen van den Haak een bliksembezoek, voor we door de duinen naar Langevelderslag reden. Het was inmiddels half 6. Desondanks besloten we de ruim 8 km naar Zandvoort er nog even bij te doen. De combinatie van klimmen en stevige tegenwind maakte het zwaar, maar het is natuurlijk wel een uitstekende training voor de Mergellandroute.
Na het keerpunt vlogen we over het fietpad. Vanaf Zandvoort daalden we het eerste stuk met 49 km op de teller. Bij Langervelderslag namen we echte sportvoeding: Hans een patatje en ik een caramelijs. Met deze bodem reden we door de duinen naar Wassenaar, waar we vlak bij Den Deyl ieder onze eigen weg naar huis vervolgden.
Als je even de biotopen langs laat komen, waar ik gisteren 126 km in heel verschillende snelheden op racefiets en hybryde fiets gereden heb, sta je verbaasd over de enorme verscheidenheid aan landschappen, die je op dit kleine stukje aarde passeert: veenweiden, akkerlanden, geestgronden, meren, sloten en kanalen, bossen en parken, duinen, het strand en de zee. En dan heb je ook nog stadsbebouwing en wat kassengebieden. Ik denk, dat er in Europa niet veel plekken te vinden zijn, waar je zo'n enorme biodiversiteit op zo'n kleine afstand van elkaar vindt.
In ieder geval had ik overdag een beetje last van mijn keel. Dit duidde er op, dat er in mijn lijf sprake was van een iets te grote biodiversiteit....