zaterdag 18 mei 2019

Startnummer 278

De dag voor de marathon is een dag, waarop je je normaal gesproken zo rustig mogelijk houdt. Vandaag lag dat voor mij een slagje anders. Door de keelpijn verliep het slotakkoord anders dan gedacht.
Doordat ik na dinsdag heel veel rust heb gepakt, moest ik vandaag toch wel testen, of het überhaupt zin had om te starten. Lopen kon de dag voor de marathon natuurlijk niet, maar met diverse korte ritjes op deze mooie zonnige dag met aangename temperaturen kwam ik op de fiets tot 29 kilometer.
Het fietsen ging probleemloos. Maar ja, 29 kilometer fietsen staat in geen verhouding tot 42 kilometer hardlopen. Wat dat aangaat was het de hele dag hinken op 2 gedachten. Een halve marathon lopen zou me zonder twijfel lukken, voor de 42.195 meter  ben ik daar op dit moment niet overtuigd.
Het liefst zou ik morgenochtend erover beslissen onder het motto: beter ten halve gekeerd dan ten hele gefaald.
Probleem hierbij is, dat de halve marathon om 10 uur van start gaat en uitverkocht is. De hele start pas om 11 uur. Een simpele overstap is dus lastig. Vroeger gingen beide afstanden tegelijk van start en kon je "per ongeluk" de verkeerde kant op lopen bij de splitsing tussen de hele en de halve. Nu kan dat natuurlijk ook nog, maar als je dat in je eentje doet valt het wel heel erg op.
Bij het ophalen van startnummer 278 informeerde ik, of  er morgen nog geruild kon worden van afstand, maar dat was niet mogelijk. Dit omdat er anders niet genoeg medailles zouden zijn van de halve marathon.
Uit eigen ervaring weet ik na 16 marathons, dat de medailles hetzelfde zijn, maar dat het verschil zit in het lint. Ik zou dus een medaille voor de hele marathon krijgen, alleen mijn tijdregistratie zou niet kloppen.
"Nou en?", zegt deze op de in de Pieterskerk op de Wall of Fame prijkende marathonloper.
Gezondheid is toch echt belangrijker dan het hoe dan ook uitlopen van een marathon. In normale omstandigheden zou de mogelijkheid van opgeven niet in mijn hoofd opkomen, maar deze week was niet normaal. Morgenochtend weet ik pas, welke afstand ik daadwerkelijk ga lopen en hoe laat ik ga beginnen.

Geen opmerkingen: