woensdag 5 mei 2021

Singelpark


Leiden is een schitterende stad. Dat staat buiten kijf. Ook al woon ik nu ruim 40 jaar in de Sleutelstad, ik ontdek nog steeds nieuwe leuke plekjes. De slogan "Leiden, stad van ontdekkingen" klopt helemaal.

Sinds kort is Leiden verrijkt met het Singelpark. Afgelopen zondag zou ik deze gaan lopen met mijn vrouw, maar toen kwam het er niet van. Op deze Bevrijdingsdag hadden Ada en ik een herkansing, die we met beide handen aangrepen.

Na het ontbijt fietsten we naar de Leidse binnenstad, waar we wat boodschappen deden op de Boerenmarkt, waarna we onze fietsen in de dichtstbijzijnde overdekte fietsenstalling stalden. Vanaf de Waag wandelden we over de Mare naar ons beginpunt van het 6 kilometer lange Singelpark.

We hadden de keuze om de wandeling linksom of rechtsom te lopen. Schaatsers zijn gewend om de bochten naar links te lopen, dus de keuze was snel gemaakt. Unaniem zelfs!
Via de Lammermarkt liepen we naar het Volkenkundig Museum en vandaar naar de Morspoort en molen "De Put".

Hier staken we de Rijn over.

Weldra kwamen we bij de Witte Singel, vanwaar we naar de Hortus Botanicus wandelden.

Voorbij de Sterrenwacht kwamen we bij een rijtje nieuwe huizen.

Mijn vrouw fotografeerde daar prachtige tuinhekken.


We wandelden verder naar het Plantsoen.

Hier moesten we schuilen voor een regenbui, die even later overging in hagel. 

Het was vandaag zeer wisselvallig weer. Naast gewoon bewolkt hadden we ook felle opklaringen en vanmiddag zelfs onbewolkt weer.

Het was met recht "Four seasons in one day".

Over een gloednieuwe brug staken we de Rijn weer over bij het Huis op de Waard. Zo kwamen we uit bij het oude kerkhof Groenesteeg, waar prachtige bomen staan.

Op dit kerkhof staat een monument voor degenen, die hun lichaam ter beschikking stelden voor de wetenschap.

Daar kerkhof Groenesteeg een beenakker was voor de rijken, werd er op hen een beroep gedaan om ook aan de armen te denken!

We passeerden de Zijlpoort. Ondanks het uitnodigende terras liepen we verder over het Singelpark met zijn vele mooie bloemenveldjes.

We kwamen zo weer uit bij ons beginpunt en via de Mare kwamen we bij de fietsenstalling uit. Thuisgekomen lunchten we, waarna we naar de volkstuin toe trapten. Onderweg zat de hele tijd het liedje "I only wanna be with you" in mijn hoofd.

Ada voelde dat haarfijn aan. Ik ben met haar dan ook in de zevende hemel. Nu is mijn vrouw zeer praktisch ingesteld, dus even later zat ik in het zonnetje grond uit het compostvat te zeven met een gaasbak....

Ondanks het koude weer hebben we een heerlijke Bevrijdingsdag gehad.

Geen opmerkingen: