donderdag 20 mei 2021

Sperwerloop

We zagen gisterenavond onder het avondeten op de pergola in onze achtertuin een sperwer zitten, die ook met zijn avondmaal begonnen was. Eerst zag je de veren in het rond vliegen, daarna begon de roofvogel aan de buik en zag je de sperwer aan de darmen van de mus beginnen.

De wetenschappers waren er net uit, dat de aarde 50 miljard vogels telt, wij zagen duidelijk, dat het er 49.999.999.999 waren geworden.

Wij hadden een déja vu met een voorval van anderhalf jaar geleden.

Tijdens de Tuinvogeltelling zagen we een toen jonge sperwer een huismus verorberen. Mogelijk is dit dezelfde roofvogel.

Vanmorgen ging ik na het ontbijt hardlopen. Van huis uit liep ik naar het Biosciencepark toe. We hadden immers aanschouwelijk onderwijs gekregen in het determineren van de ingewanden van de huismus. Deze loop langs Naturalis paste geheel in de geest van de vogel uit onze tuin, die gisteren de geest heeft gegeven.
Daarna was het nog maar een klein stukje naar de Leidse IJshal. Daar werden op dat moment examens gehouden.

Kon de Leidse jeugd daar ook eens flink zweten.

De "Krasse knarren" doen dat in de wintermaanden iedere dinsdag- en donderdagmorgen.

Uiteraard ging ik niet naar binnen, maar aan het aantal fietsen te zien was het behoorlijk druk.
Met een half rondje langs de Rijn in het Morskwartier kwam ik weer in de Stevenshof.  Via de IJsbaan, die ik hier wel mocht betreden, liep ik naar huis toe.

Na de douche dronken Ada en ik koffie en thee in de tuin. Na de lunch fietsten we naar de volkstuin, waar ik een tweede rek van bonenstaken opzette.

Daarna had ze na de thee nog een klusje voor me: onkruid wieden.

Omgaan met de natuur heeft veel facetten.

Geen opmerkingen: